Man hører ofte kommentaren, at det ikke er muligt at lave en brugbar business case. Argumenterne er mange: Man kan ikke beregne ROI/TCO fornuftigt. Projektet er en del af visionen og ikke åben for debat. Fordelene kan ikke kvantificeres. Og casen holder jo alligevel ikke!
Jeg har stor sympati for argumenterne - også selv om det naturligvis er det rene vrøvl.
Selvfølgelig skal der være en business case for et it-projekt. Det er ikke dét, der er spørgsmålet. Derimod er det spørgsmålet, hvordan business casen udarbejdes, hvilke værktøjer der anvendes, og hvordan business casen anvendes i projektet.
Hvis den udarbejdes for at argumentere for et "ja" eller "nej", baseres på et fortvivlet forsøg på at kvantificere kroner og øre og så sættes ind i skabet, når projektet går i gang - ja, så er den rigtig nok det rene spild af tid.
Det fremgår af min liste her til højre, at en business case er andet og mere end et regneark og et tekstdokument. Faktisk er det processen og dokumentation af processen, der er afgørende for, om en business case er brugbar.
En business case er også dialogskabende: Den afgørende dialog mellem it og forretning - er man enige om mål og ideen med at gennemføre projektet? Og når man i sidste ende dette mål?
Husk i den forbindelse, at gevinsterne ved projektet ikke opnås den dag, løsningen sættes i søen. De kommer først, når løsningen er fuldt implementeret, og brugerne effektivt har taget løsningen i anvendelse. Også i denne fase skal business casen være et levende dokument, der er med til at sikre, at gevinsterne med tiden realiseres.
Der er også vigtige kulturelementer at tage hensyn til: Hvordan er organisationen vant til at argumentere for beslutninger? Hvornår synes man, at en idé er en god idé? Hvor moden er organisationen til forandringer? Hvor dynamisk er den både i forhold til omverden og internt?
Disse faktorer skal være med til at definere, hvordan arbejdet med en business case konkret kan gennemføres.
Per Andersen er principal consultant i Capgemini.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.