Computerworld News Service: Det skorter ikke på vandrehistorier om mobilabonnenter, der får astronomiske regninger, men det blev lige lovlig virkeligt for en kvinde i Florida, da hun fandt ud af, at det ikke var en faktureringsfejl, at hendes telefonregning en måned løb op på over en million kroner.
Et nyhedsindslag på tv-stationen WSVN-TV i Miami beskriver, hvordan Celina Aarons, der er kunde hos T-Mobile, fik sit livs chok, da hun i stedet for en normal regning for august på omkring 900 kroner for sit telefon- og dataabonnement modtog en regning på 43 sider og et syvcifret beløb (hvis man regner i danske kroner).
Regningen på omkring 1.080.000 kroner - helt præcist 201.005,44 dollar - viste sig at stamme fra kvindens søn, der havde været på to ugers ferie i Canada, hvor han havde sendt over 2.000 sms'er og downloadet adskillige store videofiler til dataroaming-priser, hvilket alene stod for omkring 30.000 kroner på regningen.
Det ville i sig selv være slemt nok, men derudover lod teenageren uforsætligt telefonen være tilsluttet internettet i hele perioden, hvilket altså tilføjede yderligere over en million kroner i roaming-afgifter.
Da Aarons spurgte sit telefonselskab, om ikke der var en fejl i regningen, fik de ubehagelige realiteter hende til at sætte spørgsmålstegn ved retfærdigheden i T-Mobiles politik angående fakturering.
"Jeg spurgte, om de ikke burde have oplyst mig som indehaver om det, og til det svarede de: 'nej, vi respekterer kundernes privatliv'. Hvad mener de med privatliv? Det er mit eget abonnement," udtaler hun til tv-stationen.
"Åh gud, min fremtid er væk, nu er det sket. Det er det eneste, jeg kan tænke på. Mit liv er forbi. Jeg kan ikke gøre noget, det er forbi." Sådan beskriver kvinden sine første reaktioner, da hun fandt ud af, hvordan det hang sammen.
Der er intet i Floridas lovgivning, der kræver, at teleselskaber underretter abonnenter om det, hvis en regning er ved at løbe langt over det normale månedlige forbrug. T-Mobile hævder dog at have sendt sms'er til telefonen om, at roaming burde slås fra.
T-Mobile har siden indvilliget i at frafalde krav om betaling af langt størstedelen af regningen, hvis Aarons blot betaler omkring 13.500 kroner i løbet af de næste seks måneder. Det efterlader stadig en lettet kunde med en stor regning og en god historie at fortælle videre.
Oversat af Thomas Bøndergaard