Læs også:
Rutineret ræv skal tjekke statens it-projekter
Sådan får Skat bedre odds på sine it-projekter
Verden forandrer sig, og det gør måden, man som leverandør bør tænke it-projektledelse på, også. Professor på CBS John K. Christiansen, som forsker i implementeringsstudier, it og organisationer og it-projektledelse, peger på tre tendenser, der påvirker it-projektledelse.
Den første er, at it-projekter ikke længere opfattes som noget, der kan gennemføres efter en snor med lang tids forudgående planlægning helt ned i detaljen, og med stramt opstillede og fastlåste deadlines indsat undervejs. I stedet er tankengangen skiftet ud med noget så ukonkret som en læreproces.
"Man er altså gået fra en meget lineær tilgang til it-projekter, til en erkendelse af, at man lærer noget undervejs," siger John K. Christiansen.
Professoren peger på, at de store forkromede it-projekter, hvor alt netop planlægges lang tid forud med stramme tidsplaner, budgetter og så videre, ofte går galt, fordi forretningen, omverdenen og måske sågar produkterne ændrer sig, inden projektet er færdigt.
Denne nye udvikling stiller nye krav til leverandørerne, der måske kan blive fristet af den mere fleksible og mere løst styrede projektledelse, til at fakturere mest muligt for at lave mindst muligt.
"De skal håndtere det fornuftigt og være åbne for, at man ikke fakturerer for bare mindre ændringer undervejs. For den agile projekt-tilgang kan hurtigt blive misbrugt af leverandørerne," fortæller John K. Christiansen.
Kontraktstyring
Den anden markante trend peger i nogen grad i en anden retning. Nemlig at it-projekter i flere it-afdelinger faktisk er et spørgsmål om kontraktstyring, da meget er outsourcet.
"Nogle it-chefer fortæller, at it-projekter i dag er blevet kogt ned til kontraktstyring," siger John K. Christiansen.
Ud fra dette strategiske valg af metode til at håndtere it-projekter på, bliver det naturligvis altafgørende, hvordan kontrakten er skruet sammen. Pladsen til agil tankegang vil alt andet lige være mindre, når man ikke selv sidder med det i organisationen, forklarer professoren. Samtidig dukker helt nye problematikker op. Eksempelvis omkring sikkerhed. Har kunden lagt for kritiske systemer ud, og er det overhovedet fornuftigt at slanke sin egen it-afdeling i takt med, at man lægger projekter ud?
"Det er emner, som organisationen selv må tage stilling til," siger John K. Christiansen.
Men tilbage står, at denne tendens stiller krav til leverandørerne om, at de må hjælpe til med at skabe tryghed for kunden, når vedkommende vælger at gå denne vej med sine til tider vitale it-projekter.
Virtuelt samarbejde
Den tredje tendens inden for it-projektledelse er det stigende samarbejde via virtuelle fora og internationaliseringen.
Projektstyringsværktøjer på nettet gør det billigt og let for alle, at samarbejde med folk fra Letland til Kina. Selv helt små danske it-firmaer kan være med.
"Det er blevet billigere og lettere for alle at være med, og værktøjerne gør det muligt at arbejde bedre sammen om dokumentation og så videre," siger John K. Christiansen.
Derfor vil kommunikation og kulturforskelle spille en endnu større rolle for it-projektlederne.
"Både opfattelsen af, hvordan vi gør tingene, og hvordan andre gør tingene, skal overvejes. Eksempelvis har man måske i Indien en anden opfattelse af, hvornår der er indgået en aftale," siger professoren.
Derfor er kommunikationen i forbindelse med it-projekter vigtigere end nogensinde før for leverandøren.