Artikel top billede

Konflikten hos CSC tidligere på året gav driftsproblemer hos storkunden Skat, der nu kræver bod fra CSC.

Krav fra Skat: CSC skal betale bod for nedbrud

Skat mener at have krav på bod fra CSC efter sommerens driftsnedbrud, der opstod i kølvandet på arbejdskonflikten.

It-giganten CSC kommer også til at betale bod til Skat for de problemfyldte følger af den mere end fire måneder lange arbejdskonflikt tidligere på året.
 
Det slår it-direktør hos Skat, Preben Bialas, fast overfor Computerworld.
 
"Jeg kan bekræfte, at de ikke har levet op til de servicemål, som var aftalt i vores driftskontrakter. Og deraf følger, at man kommer i bod," siger han. 
 
Problemer i månedsvis
Arbejdskonflikten mellem CSC og firmaets egne ansatte organiseret hos fagforbundet Prosa fik store konsekvenser for en række af Skat it-systemer, som bliver driftet hos CSC.
 
Skat har som storkunde hos CSC følt sig hårdt ramt af arbejdskonflikten hos CSC, der i februar lockoutede omkring 136 medarbejdere organiseret hos fagforbundet Prosa, der senere svarede igen med strejke fra 1. juni. 
 
Konflikten betød, at flere projekter blev udsat i månedsvis, mens Skats batch-kørsler hos CSC var ramt i næsten en hel måned, efter at konflikten egentlig var slut. Samtidig er de samlede følger af konflikten altså tilsyneladende ikke opgjort.   
 
Har overtrådt servicemål
"Vi er i dialog med CSC om opgørelsen af konsekvenserne efter strejken, og Skat mener at have krav på bod som en følge af, at CSC ikke har levet op til firmaets servicemål," siger Preben Bialas.
 
Har fortæller, at Skat i kontrakterne med CSC har nogle tilgængelighedsniveauer, som ikke har været opfyldt i strejkeperioden.

Spørgsmålet er ifølge direktøren, hvor stor tilgængelighed der faktisk har været på systemerne. Og det skal en optælling klarlægge.  
 
Hvad drøftelserne mellem CSC og Skat i detaljer går ud på, vil Preben Bialas ikke kommentere, fordi dialogen med CSC er i fuld gang. Dermed får offentligheden ikke på nuværende tidspunkt at vide, hvor meget CSC kommer til at punge ud for problemerne.
 
"Men at der bliver tale om betaling af bod, er der ingen tvivl om," siger Preben Bialas.  
 
Skat rasende på CSC
Udover at kræve bod for CSC's driftsproblemer på Skats systemer under konflikten, kræver Skat også bod fra CSC for udviklingsprojekter, der er forsinket som følge af konflikten.
 
Således er Skat rasende over, at CSC to gange har forsinket et nyt og ellers færdigt motorregistrerings-system, fordi CSC ikke kan få opkrævningssystemet Debitormotor færdigt.
 
Det har fået Skat til at beskylde leverandøren for bevidst at føre myndigheden bag lyset i forhold til status på opkrævningssystemet.

Det har CSC imidlertid afvist og i stedet begrundet årsagen med "fejl og en misforståelser".

Ifølge Skat koster denne disputs CSC 70.000 kroner i bod om dagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere