Falske IBM-varer, der strømmer ind i den danske kanal via uautoriserede kanaler, er stadig et stort problem for IBM. Det fortæller producentens nordiske partnerchef Erik Søe-Pedersen til CRN.
"Vi samler konstant varer op i markedet, som er ukurante, altså kopivarer. Det er klart, at det kan betyde en risiko for partnere i forhold til for eksempel service og garanti, og vi opfordrer dem derfor til at købe gennem autoriserede distributører" lyder det fra Erik Søe-Pedersen.
Han fortæller, at det typisk er serverindholdet, der bliver ulovligt kopieret.
"Det drejer sig mest om de dele, der er nemmest at kopiere, som for eksempel harddiske og hukommelseskort. Men vi har også set eksempler på, at selve pakken med IBM-tape er kopieret. Det er meget svært at se forskel på for menigmand," siger Erik Søe-Pedersen.
Han ønsker ikke at sætte tal på problemets omfang. Dog fortæller han, at producenten er hårdere ramt på dansk jord end i de andre nordiske lande, måske på grund af det udprægede danske brokerlandskab.
IBM har tidligere været i åben konflikt med DCC omkring problemet, og meget tyder da også på, at brokeren fra Århus stadig er blandt dem, der volder IBM udfordringer. Direkte adspurgt om DCCs rolle svarer partnerchefen diplomatisk:
"Jeg har intet belæg for at tro, at DCC bevidst gør noget ulovligt. Men igen er det nødvendigt at sige, at DCC ikke er en autoriseret distributør af IBMs produkter," lyder det fra Erik Søe-Pedersen.
Selv om problemet langt fra er nyt, mener han, at IBM gør meget for at løse det.
"Vi har lagt serienumre på flere og flere af vores komponenter, og så har vi fået nedskrevet, at vi anser det som uetisk opførsel, hvis partnere køber gennem uautoriserede kanaler," siger han.