Computerworld News Service: Blandt funktionerne i den nye iPhone 4S, som burde begynde at lande i forbrugernes hænder i denne uge, finder man den indbyggede personlige assistent, Siri.
Denne software anvender talegenkendelse, kunstig intelligens og tæt integration med telefonens øvrige indbyggede apps til at skabe en slags personlig assistent, der kan udføre en lang række opgaver for brugeren.
Men på trods af alle Siris talenter kan det ende med, at et produkt til talegenkendelse fra virksomheden Sensory overhaler Apples personlige assistent.
Selvom navnet på Sensorys produkt, Trulyhandsfree Voice Control 2.0, ikke er så mundret som Siri, så har det styr på noget, som ellers alle programmer til talegenkendelse har haft overordentligt svært ved: Navnlig at kunne genkende tale i et støjfyldt miljø med en høj grad af nøjagtighed.
"Det er utroligt," vurderer Michael Morgan, der er analytiker af mobile enheder hos ABI Research i New York City.
"De har brugt en eller anden form for sort magi, så man kan have sin mobiltelefon i lommen i et støjfyldt miljø og alligevel give den stemmekommandoer."
Og derudover er softwaren altid klar til brug. Man skal ikke trykke på nogen knapper for at aktivere den, som det er tilfældet med Siri.
Normalt beder man om problemer, når man lader sin app til talegenkendelse være slået til hele tiden. Det er fordi, softwaren ikke kan afgøre, om brugeren taler til den eller til andre. Sensorys software ser dog ud til at løse problemet ved hjælp af en meget høj præcision i genkendelsen og evnen til at genkende kommandoer, selvom de er indlejret i sætninger og leveret af en bruger, der befinder sig op til 20 meter fra telefonen omgivet af støj.
Kan forblive tændt
"Du kan efterlade den aktiveret og tale i to timer, uden at den gør noget, den ikke skulle, og alligevel fanger den det, i samme sekund du giver en kommando," forklarer Morgan.
Der er selvfølgelig det faktum, at Siri har flere funktioner end Sensorys software, som på nuværende tidspunkt også kun fås til Android. For eksempel kan man spørge Siri, før man går ud af døren om morgenen, om man får brug for en regnjakke. Siri tjekker den lokale vejrudsigt og svarer ud fra den.
Men hvis det er nødvendigt at gentage sit spørgsmål fem gange, før man får en reaktion fra en app, eller hvis den i stedet for at svare på spørgsmålet om vejret laver et kalenderopslag, om at man i dag skal huske at købe en regnjakke, så kan den pågældende app hurtigt miste sin glød.
Det kan ifølge Morgan vise sig at blive tilfældet med Siri.
"Den vej, Apple har åbnet til stemmekommandoer på iPhone, fungerer ikke særlig godt," vurderer han.
"Apple har dog været meget omhyggelig med at sørge for, at stemmegenkendelsen er opmærksom på konteksten. Men på nuværende tidspunkt er alt ved det gamle med løfter om talegenkendelse, der i øjeblikket ikke kan holdes," tilføjer han.
Sensory holder til i Santa Clara i Californien og har eksisteret siden 1994. Virksomhedens teknologi til talegenkendelse bruges i produkter fra blandt andre Plantronics, Motorola, Hasbro, Mattel, Kensington og Samsung.
Oversat af Thomas Bøndergaard