Computerworld News Service: Microsoft har netop annonceret adskillige nye automatiserede funktioner, der skal rydde op i de mange Hotmail-konti og hjælpe brugerne med at få organiseret den store mængde såkaldt 'graymail'.
"Det gik op for os, at det ikke er nok at rydde op i de rigtige spammeddelelser, eftersom 75 procent af de e-mailadresser, folk rapporterer som spam, i virkeligheden er legitime nyhedsbreve, tilbud eller notifikationer, som de bare ikke er interesserede i længere," skriver Dick Craddock, der er group program manager for Hotmail hos Microsoft, i et blogindlæg.
"Vi kalder den form for uønsket post for 'graymail', og vi er spændte på at kunne annoncere fem gode værktøjer, der kan hjælpe dig med at tage kontrollen tilbage over din indbakke, slippe af med graymail og holde øje med de e-mails, der er vigtige for dig."
Dick Craddock fortæller desuden, at der vil blive lanceret flere opdateringer til Hotmail i løbet af de kommende uger.
Det er godt nyt for en mail-tjeneste, der ellers er faldet en del i folks bevidsthed, siger Zeus Kerravala, der er ledende analytiker hos NZ Research.
Med rivaler som Googles Gmail og Yahoo Mail på området for gratis mailtjenester, så har Hotmails popularitet været faldende.
Hvis det lykkes at skabe funktioner, der kan håndtere og rydde op i Hotmail-kontoerne, så vil det muligvis være nok til at give tjenesten en ny udstråling og lokke frafaldne brugere tilbage til folden.
"Ja, jeg er enig med Microsoft på det punkt, og det sker ellers ikke for tit. Graymail er et kæmpe problem, især for mennesker med en konto, som er mere end et par år gammel," siger Zeus Kerravala.
"For Microsoft vil det give en funktion, som de andre cloud-baserede mail-udbydere ikke har. Jeg kan godt se, hvordan opdateringerne af Hotmail kan blive en win-win-win for afsenderen, modtageren og Microsoft."
Virksomheden udruller fem nye funktioner: En kategori til nyhedsbreve, hjælp til at opsige nyhedsbreve og andre abonnementer; automatisk oprydning i indbakken, forbedringer for e-mail-flag og en opgradering af mail-kategorierne.
Ifølge Microsoft så er 50 procent af typiske mail-indbakker fyldt med nyhedsbreve og tilbud. For at hjælpe brugerne med at organisere den trafikstrøm, har Microsoft tilføjet kategorien 'Nyhedsbreve' til Hotmail, så nyhedsbreve automatisk bliver organiseret ét sted.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen