Discount-selskaberne Telmore, CBB og Mixit er gode til at få danskerne til at hive dankortet op af lommen.
Selskaberne tegner sig for mere end halvdelen af det samlede antal dankort-transaktioner på nettet, viser tal fra selskaberne.
Ifølge PBS blev dankortet brugt på nettet i alt 1,7 millioner gange i andet kvartal 2003.
Af dem tegnede Telmores 324.000 kunder sig alene for de 671.000 gange, hvor de tankede taletid med deres dankort i hånden.
Det svarer til 2,07 transaktioner per kunde i første kvartal eller godt 39 procent af det samlede antal dankort-transaktioner på internet i perioden.
CBB har ikke tal for antallet af dankort-transaktioner i perioden, men hvis man går ud fra, at CBB´s kunder tanker op med samme hyppighed som Telmores, betyder det, at CBB's 110.000 kunder i andet kvartal brugte dankortet til at tanke taletid med cirka 220.000 gange.
Også TDC's satsning med at sælge taletid via nettet, Mixit, har lokket kunder i forretningen. TDC oplyser, at selskabet i skrivende stund har godt 30.000 Mixit-kunder.
Mere end halvdelen
Regner man med, at Mixit-kunder tanker med samme frekvens som Telmores kunder, betyder det, at Mixit-kunderne står for godt og vel 60.000 dankort-transaktioner i kvartalet.
Dermed står de tre discount-selskaber for mere end 950.000 dankort-transaktioner i andet kvartal. Det svarer til 54 procent af det samlede antal dankort-transaktioner på nettet i perioden.
Det vækker glæde hos Telmores administrerende direktør, Frank Rasmussen:
- Det er positivt for alle der sælger over internettet, og det er komfortabelt, at vi alene kan generere 39 procent af alle transaktioner, siger Frank Rasmussen.
Kan øge tilliden
Også i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er der glæde at spore.
- Det er selvfølgelig positivt i og med at det kan være med til at give en større tillid til det at købe varer på internettet, siger formand for FDIH, Gert Birnbacher.
Han fortæller, at FDIH også har kunnet se en kraftig vækst i antallet af transaktioner siden discount-teleselskaberne gik i luften.
- Det handler vel nok om, at selskaberne er kommet med det rigtige produkt til den rigtige målgruppe og på det rette tidspunkt. Det er simpelthen et produkt, der egner sig perfekt til at blive solgt på nettet, siger Gert Birnbacher.