Nye funktionaliteter som farveskærm, billedbeskeder og dataoverførsel får danskerne til at lægge deres gamle mobiltelefon i skuffen for i stedet at købe en ny.
Det mener Mobiltelebranchen, en sammenslutning under IT-Brancheforeningen. Mobiltelebranchen skønner i en ny prognose, at salget af mobiltelefoner i andet kvartal af 2003 ligger 15 til 20 procent over salget i samme periode sidste år.
For hele 2003 forventer branchen et mersalg på 15 procent, så der i alt bliver solgt i alt 1,4 millioner telefoner på det danske marked. Det svarer til, at flere end hver femte dansker køber en ny mobiltelefon i år. Sidste år blev der solgt 1,2 millioner mobiltelefoner i Danmark.
Mobiltelebranchens prognose er udarbejdet på baggrund af indrapportering fra branchens virksomheder, heriblandt Nokia, Sony Ericsson, Motorola og Alcatel.
Branchen ser en klar forskydning over mod mere avancerede telefoner med kamera, farveskærm, billedbeskeder (MMS), polyfoniske ringetoner og muligheden for at spille.
- Kunderne har taget de nye muligheder til sig. Indholdsudbyderne oplever stigende interesse for deres produkter - og stigende investeringslyst. Bedre indhold kan være med til at forklare, at der sælges flere telefoner, siger Peer Kølendorf, formand for Mobiltelebranchen.