Næppe! Eller måske alligevel. Det kan synes at være logikken bag, at producenter som HP og Acer vælger at gøre deres organisationer nordiske. For det er rigtigt, at når man ser på retailmarkedet, så er de store kunder (læs Elgiganten) ved at blive nordiske.
Men nu er salg af computere til private jo ikke hele verden.
Derfor er det nærliggende at spørge, om it-branchen og it-kanalen formår at forny sig på en innovativ måde. Når man ser den måde, som producenter i stigende grad forfalder til en industrialiseringstankegang, kan man nogle gange frygte for, om spændstigheden er ved at forsvinde.
It-kanalens forhandlere er ikke kun en salgskanal. De er også et ambassadørkorps, som er med til at vinde gehør for nye teknologier og få dem ud til kunderne på en hurtig og forholdsvis effektiv måde. Det er en indsats, man skal sørge for at belønne og påskønne.
Tag for eksempel et helt lavpraktisk eksempel som Solid State Harddiske (SSD-harddiske). Det er en teknologi, som er blevet drevet frem af fagforhandlere - Bilka eller Wupti ville aldrig kunne have sparket gang i det salg. Og det er endda en forholdsvis letforståelig teknologi.
Men når producenter i stigende grad regionaliserer og insisterer på, at alle markeder skal behandles, som var de et mini-USA eller Mini-Taiwan, risikerer de at invalidere deres egne muligheder for at drive markedet.
Intel har været bevidst om, at deres ambassadører netop ikke har kunnet være retail-leddet og støttet de mere traditionelle it-forhandlere til at drive SSD frem.
Er HP, Acer og andre producenter bevidste om det, eller lader de salget af havregryn – undskyld computere – gennem Bilka drive deres forståelse af kanalen?