Microsoft meddelte i går, at man dropper at sælge det abonnements-baserede sikkerhedssoftware OneCare. I stedet vil softwarefirmaet tilbyde den gratis sikkerhedspakke med navnet Morro, som indeholde de samme sikkerheds-sikringer.
Efter nyheden dykkede Symantec og McAfee aktier, på grund af bekymring for, at Microsoft vil stjæle en betydelig del af deres markedsandel.
Microsoft melder dog ud, at man med det nye gratis produkt ikke vil konkurrere med de to sikkerhedsfirmaer. Microsoft mener, at fordi Morro kun beskytter mod malware, er det et produkt, der primært retter sig mod online brug.
Det skriver CRNs amerikanske søstermedie.
Nogen af sikkehedsfirmaerne mener, at Microsofts manøvre er et tegn på underlegenhed, og et forsøg på at møve sig ind på et marked, der er domineret af store veletablerede sikkerhedsfirmaer. Microsofts abonnements-baserede OneCare havde kun en markedsandel på to procent, på trods af to år på markedet.