Den børsnoterede danske dvd- og cd-producent SDC Dandisc overtager sin største nordiske konkurrent, svenske Digital Communication Media. Det oplyste selskabet til Københavns Fondsbørs.
SDC er den største nordiske producent og DCM den næststørste. Ved sammenlægningen skabes dermed en stor nordisk producent med en samlet omsætning på næsten 800 millioner kroner. Sammenlagt omsatte de to selskaber for helt nøjagtigt 786 millioner kroner i 2003. Heraf stod SDC for 70 procent.
Fusionen, der ventes afsluttet om otte-ti uger, vil gøre SDC til en af de ti største producenter i Europa. En status som er nødvendig for at kunne klare sig på markedet fremover, fortæller SDC Dandiscs administrerende direktør, Jesper Boysen til IT-avisen ComON.
»Vi mærker en meget stor konkurrence fra det øvrige Europa, og derfor er det ikke hensigtsmæssigt at vi i et så lille sprogområde som det nordiske bliver ved med at bekrige hinanden. Det koster store ressourcer og vil reelt blot betyde, at vi ikke vil tabe på længere sigt i konkurrencen med de store europæiske konkurrenter,« siger Jesper Boysen og fortsætter.
»Markedet er drevet af en konsolidering i øjeblikket. Dels fordi cd-markedet, som mange har levet af tidligere, svinder ind, dels fordi priskonkurrencen på dvd-markedet meget stort. Det gør at man som producent skal foretage store investeringer for at fastholde sit salg. Det gør vi bedst som én samlet nordisk spiller i stedet for to,« siger Jesper Boysen.
Han uddyber, at fusionen med DCM vil gøre SDC Dandisc til markedsledende på alle områder i Norden.
Købsprisen er ikke oplyst, og den endelige sammenlægning er betinget af godkendelse fra konkurrencemyndighederne, samt at der ikke vælter skelletter ud af skabet under de to selskabers nærmere inspektion af hinanden.
Efter meddelelsen til Københavns Fondsbørs steg SDC Dandisc-aktien 3,3 procent.