Løbsk iPhone gav kæmperegning fra TDC

Nordjysk præst har fået regninger fra TDC for næsten 20.000 kroner efter at hans Iphone er gået amok i dataoverførsler.

Uden at kende årsagen er en præst fra Hadsund, Erik Bang, endt med to gigaregninger, der tilsammen er på næsten 20.000 kroner mere end, hvad han plejede.

TDC afviser at have noget med det anormale storforbrug at gøre, og Erik Bangs iPhone er derfor nu indleveret hos politiet i København, som undersøger, om der skulle være sket noget kriminelt.

Det enorme dataforbrug er sket i forbindelse med almindelig brug af mobilen i Danmark, og ingen har endnu fundet svaret på, hvordan mobilen pludselig er gået amok i data. Sagen er prinicipiel, mener teleanalytiker Torben Rune fra telerådgivningsfirmaet Netplan, fordi danskerne over en bred kam nu begynder at bruge deres mobiler til apps og mobilsurf. En del vil pludselig opleve lignende gigaregninger på grund af uheldige opsætninger, mener analytikeren.

"Dette vil vi komme til at opleve rigtig mange gange igen," siger Torben Rune til CRNs søstermedie ComON.

Teleanalytikeren rådgiver virksomheder teleprodukter, og han siger, at han aldrig har været ude for, at en mobil egenhændigt - altså på eget initiativ - er begyndt at hente enorme mængder data. Som regel har det været en uheldig opsætning kombineret med et dyrt abonnement, der er skyld i de gigantiske regninger.

"Jeg har oplevet lignende sager, hvor forklaringen var så langhåret, at jeg må indrømme, at jeg godt kunne begynde at ryste lidt på hånden, selv en gammel telekonsulent som mig," siger Torben Rune.

Ingen forklaring

Den uheldige TDC-kunde fra Hadsund kan ikke finde nogen forklaring på, hvordan han selv skulle have været skyld i det mystiske gigaforbrug. Han fik for lidt over et år siden, i slutningen af 2009, en iPhone 3 med et erhvervsabonnement, Mobilflex Connect, som fra starten var uden dataabonnement. Det betød, at præstens arbejdsgiver, Provstiet i Hadsund, betalte otte kroner pr. megabyte, han hentede. Hans månedlige forbrug var på omtrent 500 kroner op til dataeksplosionen.

For Erik Bang begynder sagen, da han den 19. november får en sms-besked om, at han har brugt for 13.400 kroner. Han ringer derfor til et TDC-nummer, som er i sms-beskeden, og forsøger at få udredt sagen. Han bliver viderestillet til kundeservice, som har svært ved at hjælpe ham, men fortæller, at han måske kan være blevet hacket, eftersom mobilen ikke har en firewall. Han får i samme omgang installeret et dataloft på 200 MB, som han betaler 150 kroner for, forklarer han.

Erik Bang beder samtidig om at få et udskrift af alle samtaler og dataoverførsler de foregående tre måneder. Her kan han se, at han også i måneden forinden har fået en gigaregning på 7000 kroner, hvoraf de 6500 kroner skyldtes dataforbrug. Udskriften viser, at dataeksplosionen begynder første gang midt i oktober, da den pludselig begynder at hente 10 MB hver 10. minut. De mystiske overførsler begynder første gang midt om natten, mens han ligger i sin seng tre meter fra WiFi-routeren, som den egentlig skulle gå på, og sådan er mobilen fortsat til op på formiddagen. Ved at granske udskrifterne kan han se, at mobilen i ryk har fortsat mønsteret med pludselig at hente 10 MB data i et interval på 10 minutter i et antal timer.

Får sendt mobilen til tjek hos politiet

Erik Bang er teknisk ukyndig og beder derfor sin søn, der arbejder som it-professionel, om råd. Sønnen finder et par debatfora på internettet, hvor iPhone-ejere har lignende problemer. Blandt har nogle i Norge oplevet problemer med regninger i samme størrelsesorden - uden at det er muligt at finde årsagen til forbruget. På et Apple-debatforum har en person oplevet problemer med, at iPhonen lukkede WiFi-forbindelsen, når telefonen var låst.

Erik Bang frygter, at telefonen - som kundeservice luftede - er blevet hacket. Han går derfor til politiet i Hobro, som forklarer ham, at han bliver nødt til at indlevere mobil og sim-kort og få den sendt til data-efterforskere i København, hvis han vil have sagen undersøgt som en databedrageri-sag.

"Det er ikke mig, der har downloadet alle de ting, og jeg synes, at det lyder mystisk. Hvad er det for noget? Er det børneporno? Jeg kunne lige se mig selv blive hængt ud for et eller andet. Det har jeg ikke lyst til," siger Erik Bang.

Han vælger derfor at få sendt mobilen til efterforskerne i København, hvor den stadig ligger.

"Siden har jeg ikke hørt nogen ting. Så nu sidder jeg her med min kones gamle telefon og et taletidskort," forklarer Erik Bang.

Gætter på email-synkronisering

TDC, der har tjent gode penge på dataeksplosionen, afviser, at de kan have nogen form for skyld. Telegigantens kundeservice har igen kigget på sagen, og de gætter på, at Erik Bang kan have sat mobilen op til at hente hele sin mailindbakke igen og igen fra tid til anden.

"Måske har han Outlook på mobilen og sat den forkert op, så han uforvarende er kommet til at hente hele sin indbakke i de dage, hvor han har hentet de mange data. Datastørrelsen er nogenlunde den samme hver gang, så det tyder på, at det er den samme datamængde, der er blevet hentet," siger Rune Fick Hansen, pressemedarbejder hos TDC.

Rune Fick Hansen understreger, at kunden har fået flere advarselsbeskeder om, at han havde hentet mere end 500 MB og derfor måske ville have gavn af et dataabonnement. Det betyder dog, at Erik Bang allerede har hentet for 4000 kroner data ved første advarsels-sms.

Grænsen ved privatkunder for den første advarsels-sms er dog også relativt høj i forhold til prisen på et dataabonnement - på 1100 kroner. Rune Fick Hansen bekræfter, at TDC oplever kunder, der pludselig - uden at vide hvorfor - har oplevet en eksplosion i dataforbruget.

Løbsk dataforbrug sker jævnligt

Teleanalytiker Torben Rune kender ikke til detaljerne i sagen om Erik Bangs løbske iPhone, men han forklarer, at han har set flere lignende sager. Han bemærker, at det ofte kan være svært at finde fejlkilden ud fra telefonregningerne, eftersom teleselskaberne ikke må logge og udspecificere, hvilke data der præcist er blevet hentet.

Telerådgiveren har blandt andet oplevet kunder, der har haft en smartphone, der har oplevet store dataregninger efter, at emailen var blevet sat op til active push. Han har også oplevet, at kunder har sat deres mobil op som eksternt modem til den bærbare computer, hvorefter it-afdelingen fra centralt hold har sat den bærbare computer til at hente en gigantisk opdatering af noget software.

Applikationer kan også give et stort dataforbrug, hvis man ikke passer på, siger han. Som eksempel nævner han, at nogle geo-trackere giver mulighed for at logge enorme filer om, hvor man har bevæget sig. Hvis man så beder applikationen om at synkronisere med en webtjeneste, så kan man pludselig få et stor dataregning, siger han.

TDC giver nedslag

Det er provstiet, som betaler regningen for det løbske dataforbrug. Efter ComON undersøgte sagen, har TDC på eget initiativ valgt at sænke regningen, så den ender på tilsammen 6000 kroner i stedet for de omtrent 20.000 kroner. Erik Bang har desuden nu fået et dataabonnement på 12 GB til 250 kroner om måneden.

"Så skulle jeg være rimelig sikret," siger Erik Bang, som nu blot venter på at få sin iPhone tilbage fra politiet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere