Visma har holdt sit løfte om at hjælpe it-forhandleren Datacomfort med at skaffe kunder til deres ERP-satsning. Det understreger Vismas danske administrerende direktør, Kennet Kusk, der afviser Datacomforts påstand om at Visma havde svigtet sit løfte.
»Vi har levet op til vores løfte og har sendt leads til Datacomfort,« siger Kennet Kusk, der fortæller, at Visma også har været med til kundemøder sammen med forhandleren.
I sidste uge sagde nordsjællandske Datacomforts bestyrelsesformand og hovedejer, Carsten Kock til CRN, at Datacomfort havde droppet samarbejdet med Visma efter en lille års tid, hvor forhandleren forgæves havde forsøgt at sælge Visma til sine kunder.
Datacomfort er en etableret C5-forhandler, som i efteråret 2008 tog Visma ind for at udvide sin ERP-forretning. Men satsningen slog fejl og gav ingen Visma-kunder. Carsten Kock erkender, at en del af fejlen ligger hos Datacomfort, men lægger også en del af ansvaret på Visma, som han mener svigtede aftalen om at hjælpe med at skaffe kunder til det nye samarbejde. Efter det første år med Visma måtte Datacomfort notere det dårligste årsresultat i en årrække, og Carsten Kock vurder, at Visma-eventyret kostede Datacomfort op imod 500.000 kroner til certificeringer, salgskampagne og generelt til tabte ressourcer.
Den danske Visma-direktør Kennet Kusk tror dog ikke på det regnestykke. Certificering koster under 10.000 kroner og portoen til forhandlerens direct mail-kampagne blev betalt af Visma.
Når Datacomfort får et dårligt regnskabsresultat er det ikke Visma skyld. Visma har ti forhandlere i Danmark, der alle klarer sig godt og tjener på Visma, og Datacomforts regnskabsresultater må være deres eget ansvar, hævder Kennet Kusk. Men han indrømmer i dag, at Datacomfort og Visma skulle have været bedre forberedt inden de gik i partnerskab med hinanden.
»Vi skulle have nok have matchet kundeprofilen, så vi var klar over, hvad vi og de går efter,« siger Kennet Kusk.