I Danmark oplever danske forhandlere jævnligt at blive kontaktet af engelske firmaer, der gerne vil købe hos dem. Ofte viser det sig at være svindelforetagender. England har længe været it-svindlernes moderland. Det understreger et nøje planlagt og omfattende svindelnummer, der i maj måned kostede en unavngiven britisk producent 26 millioner kroner. Sagen har fået de røde alarmklokker til at ringe i den britiske kanal.
Svindelnummeret blev gennemført ved at svindlerne havde sat en fiktiv forhandler op, som gennem flere måneder betalte til tiden. I maj måned havde den fiktive forhandler fået etableret så god en kredit, at selskabet kunne placere en orde til 26 millioner kroner. Hvorefter varerne og forhandleren forsvandt.
»Svindlerne har ikke noget imod at investere en del penge, når de ved, at de får deres investering retur igen,« siger Laurie Beagle, direktør for P&A Recieveables til engelske CRN.
Hun fortæller, at svindelnummeret var minutiøst tilrettelagt. Svindlerne havde hugget navn og logo og navne på medarbejdere fra et eksisterende firma. De endda fået møbleret et kontor, hvor de tog i mod leverandørerne til kundemøder.
Laurie Beagle mener, at branchen bør være bedre til at dele oplysninger om svindlere, for bedre at kunne forebygge mod den stigende svindelplage.
Selv om der ikke findes officielle tal for, hvor meget der svindles med it-varer i England, anslår det britiske firma Fraud Consulting, at værdien af svindel er blevet næsten fordoblet og i 2009 havde et omfang på 13 milliarder kroner i England.