Leverandører og producenter kan kun kræve at få oplysninger om forhandlerens private kunder i særlige tilfælde. Det vurderer juraprofessor Peter Blume.
Hvis slutbrugeren er en virksomhed må dataudvekslingen gerne finde sted, men forhandleren har mange gode grunde til at forsøge at forhindre det. Hvis hele kunderegistret falder i de forkerte hænder, kan det let få ubehagelige konsekvenser.
En Bornholmsk forhandler var nær kommet i klemme, da han havde videregivet kundeoplysninger til en leverandør, der senere gik konkurs. Kunderegistret indgik i konkursboet, som blev købt af en af forhandlerens konkurrenter.
Stadig flere leverandører giver ikke forhandleren noget valg. Enten må de videregive deres kunderegister eller også finde et andet produkt at forhandle. I løbet af de seneste år har fremgangsmåden bredt sig så meget, at det efterhånden kan være vanskeligt at finde leverandører, der ikke forlanger at kigge med over skulderen, når kundekartoteket opdateres.
Læs mere i dagens udgave af Computer Reseller News.