Nordens it og teknologivirksomheder får en ny stor servicepartner, når Infocare og Powermill Service Group slår forretningerne sammen. De to virksomheder er i dag til stede i alle de nordiske lande og Baltikum, men fremover skal virksomhederne operere videre under Infocares navn.
»Via fusionen tager vi endnu et skridt mod at skabe en stærk aktør på servicemarkedet for IT-produkter. Det nye InfoCare vil bedre kunne håndtere den hårde europæiske konkurrence og de øgede kundekrav fra såvel distributører som producenter,« siger Terje Gunnulfsen, der er InfoCares koncernchef.
Ifølge den danske landechef, David Friisholm passer selskaber virkelig godt sammen, da Powermill har en virkelig stærk værkstedsorganisation, mens Infocare står stærkt på serviceområdet. Desuden lapper de to forretninger ikke synderligt meget over, da Powermill i højere grad satser på service til brunvaremarkedet.
»Med fusionen er vi tæt på at en plus en giver to, mod typisk 1,5. Vi kommer til at kunne dækkebåde it og brunvarekanalen,« siger David Friisholm til CRN.
Powermill Service Group har ført en aggressiv opkøbsstrategi i virksomhedens levetid. I 2005 gik selskabet ind i Danmark med opkøbet af Dansk Teknik Center, og allerede året efter overtog virksomheden Merlins servicecenter. Samlet har Powermill 65 ansatte i Dnamark, der nu kommer ind under Infocare-navnet.
Den samlede Infocare virksomhed får godt 2100 ansatte fordelt i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Estland og forventes at omsætte for godt 1.5 milliarder danske kroner i 2007. Infocare og Powermill er ejet af henholdvis CapMan og Segulah, der begge er svenske equityfonde. De to fonde deler ejerskabet af det nye Infocare.
Fusionen er betinget af en godkendelse fra konkurrencemyndighederne.