I sidste uge opgav IT Factory ævred efter at have tabt adskillige hundred millioner kroner. Ledelsen indgav konkursbegæring.
I dag står stifteren af selskabet, Lars Munch Johansen, så frem i dagbladet Børsen og fortæller om sit nye selskab, Zoomio.
IT Factory-stifteren skyder selv nogle af sine millioner i selskabet. Børsen skriver ikke hvor mange.
Men det er ingen hemmelighed, at han har penge på kistebunden, efter han solgte selskabet. Ny hovedejer blev 2M Invest, og IT Factory var en af de møllesten, der bragte ventureselskabet til fald.
Den historie løber Lars Munch Johansen ikke fra. Han siger i stedet til Børsen, at han vil bygge sit selskab stille og roligt op og ikke forsøge at hente ekstern kapital ind endnu.
Har skaffet 15-20 kunder
Faktisk har han været i gang i 16 måneder og skaffet 15-20 kunder til sit nye system. Selskabet har også allerede de første 20 medarbejdere og forsøger at holde udgifterne nede ved at benytte pakistanske softwareudviklere.
Hvis selskabet følger planerne, bliver der overskud i 2005 på en omsætning, der gerne skal ende mellem 40 og 50 millioner kroner.
Nu handler det om at overbevise marketingcheferne om, at de har brug for et nyt værktøj. Ifølge Børsen har Zoomio udviklet software, som sporer, hvilke potentielle kunder der er mest interesserede i et produkt. Den information kan en virksomhed så bruge til at målrette markedsføringen.
Zoomio udlejer sin software på ASP-basis, ikke bare til virksomheder, men også til reklamebureauer og selskaber inden for telemarketing.
Lars Munch Johansen har stiftet selskabet sammen med Gordon Darling, som stod i spidsen for IT Facotrys egen marketingafdeling, og den tidligere chef for Damgaard i USA, Peter Wagner. Han skal lede Zoomios amerikanske datterselskab. Selskabet etablerer sig desuden i Danmark og Tyskland, skriver Børsen.