For selvfølgelig kan også Danmark skrues ned i en on-size-fits-all-model, som fungerer på det nordamerikanske marked. At både den danske erhvervskultur og erhvervsstruktur ser meget anderledes ud, spiller en mindre rolle – for producenterne.
Ser vi på den aktuelle sag med Microsoft, der igen strammer skruen og kræver udvidede kompetencer af forhandlere, som gør at en række mindre forhandlere tvinges til at fakturere gennem større forhandlere - ja, så taler vi om et marked, der på ingen måde ligner det amerikanske. Og om et produkt, der er rent dansk - efter Microsoft eget ønske.
Det handler om, at set med amerikanske briller, så er salg godt, og mere salg er meget godt. Kan man få kunden til at betale for ekstra pomfritter og en stor cola til sin burger - »Supersize me«, som det hedder hos en stor burgerkæde - når man lettere sine kvartalsmål. Derfor skal forhandlerne klædes på til at sælge hele produktpaletten.
En del af ønsket om »højere kompetencer« bunder også i ønsket om krydssalg. Nogle Server- og Office-licenser pynter godt oveni salget af den oprindelige C5-løsning.
Microsoft skal selvfølgelig kræve stærke kompetencer af sine forhandlere, men de skal også bunde i hvordan virkeligheden ser ud på markedet - det danske altså.
Derfor skal Microsoft, som den gigant de er, træde varsomt, og undgå at fremtvinge en konsolidering bare for at fremtvinge en konsolidering – fordi verden ser sådan ud fra Redmond.
C5 er et også produkt rettet mod de helt små virksomheder og de specielle nichevirksomheder. Og det et særligt marked, hvor små spillere kan agere mere smidigt og i nogle tilfælde bedre, end de større forhandlere.
Stort er ikke nødvendigvis godt. Selv om det er budskabet fra Redmond eller Silicon Valley.