Efter mere end et tiår har Navi Partner-fællesskabet mistet en forhandler, der hellere vil gå sine egne veje end at fortsætte i fællesskabet. Det er Navi Partner i Hjørring, der forlader Navi Partner-kredsen og skifter navn til Agidon.
»Både kunderne, Microsoft og vi har ændret sig, og vi vil gerne følge med tiden og udvikle os,« siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Nav-forhandleren, der nu hedder Agidon.
Selve navnet er en sammentrækning af »agile«, »dynamiske« og »online«.
Med bruddet forlader 26 medarbejdere på adresserne i Hjørring, Odder og Odense Nav-samarbejdet.
Navi Partner-fællesskabet startede som et indkøbsfællesskab i 1999. I starten var det et fornuftsægteskab blandt Nav-forhandlerne, der gik sammen for at få gode indkøbspriser, men med årene kom de enkelte forhandlere til at holde mere af hinanden og udvidede samarbejdet til også at omfatte fælles markedsføring og kurser til ansatte. Nu mener Jørgen Jensen, at Navi Partner konstruktionen i længden har begrænset udviklingen af Hjørring-forretning.
»Vi kan gøre det mere smidigt, når det kun er os selv at beslutte med. Specielt på markedsføringsområdet, har vi været klemt af konsensuskravet i Navi Partner,« siger Jørgen Jensen.
Agidon har udviklet et lønmodul og systemer til EDI, som man har brugt egne penge på at markedsføre. Ifølge Jørgen Jensen har Agidon brugt omtrent lige mange af sine egne penge på at markedsføre sig som Navi Partner-fællesskabet har brugt tilsammen.
»Vi har markedsført Navi Partner-navnet, men det er ikke nødvendigvis os, kunderne finder, når de søger på Navi Partners fælles hjemmeside,« siger han.
Loyalitetsprogram
Som fri og selvstændig forhandler vil Agidon nu behandle kunderne på sin egen måde.
»Vi vil fokusere på den enkelte kunde på en anden måde. I stedet for hele tiden at finde nye kunder skal vi leve af vores eksisterende kunder og lave et loyalitetsprogram, hvor vi giver lavere timepriser til vores kunder, jo længere de har været hos os,« siger han.
Han synes ikke, at han svigter Navi Partner-fællesskabet. Selv om Jørgen Jensen ikke kan sætte fingeren på en enkelt problem i samarbejdet, syntes han, at der med tiden har været mange små ting, der har adskilt Agidon fra de andre.
»Det har ikke været nogen nem beslutning, og der kommer også mange følelser op, hvor jeg har en bekymring for, hvordan det skal gå i fremtiden. Men jeg tror, at det nu kan være nemmere for dem, der er tilbage, at gøre det, de gerne vil,« siger han.