Pioneer tror på plasma

Mens konkurrenter som Sony og Toshiba helt har valgt at droppe plasma-teknologien er Pioneer fokuseret på teknologien.

Det kræver viden at sælge plasma, mener Pioneer, der ikke har mange it-spillere blandt derer forhandlere.
Pioner satser i modsætning til mange andre producenter på den lidt dyrere plasma-teknologi.
Som kontrast til Pioneer har Toshiba meddelt at de stopper produktionen af plasma-skærme i løbet af året. Lignende meldinger kommer fra andre producenter, som eksempelvis Sony.

»Ja, det er skam rigtigt nok« siger Sonys nordiske markedschef for tv-ormådet, Ulrik Petersen, da CRN beder ham bekræfte en historie i det norske Computerworld, der forleden blev bragt med overskriften "Sony dropper plasma.«
»Tilbage i august sidste år besluttede vi at udfase alle plasmaskærme, som ikke var HD-ready. Nu har vi blot en enkelt Plasma-skærm tilbage, en 50 tommers, og når den udgår, vil vi slet ikke have noget plasma på programmet,« siger Ulrik Petersen.

Markedschefen fortæller, at Sony i stedet for plasma vil helllige sig projektions-tv, hvor en ny chip skulle give fremtidige modeller langt bedre billedkvalitet end hidtil set.

Hos Pioneer mødes beslutningen fra Sony og Toshiba dog blot med et skuldertræk.

»Hos Pioneer holder vi fast på plasma, fordi det er den bedste teknologi. Hvis du ser et plasma-tv op mod et lcd-tv vil du ikke være i tvivl,« siger Hernik Skinbjerg der er produktchef hos Pioneer Danmark.
Han peger på, at Pioneer for andet år i træk har vundet den prestigefyldte EISA-pris, som er en pris, der uddeles hvert år af europæiske hi-fi-blade.

Pioneers fokus på plasma skal også søges i, at Pioneer typisk går efter nichemarkedet, hvor kunderne gerne betaler en højre pris for at få en bedre kvalitet, fortæller Skinbjerg.

Salgschef Bent Brixen fortæller, at Pinoneers fokus på den dyre ende af markedet gør det svært at sælge gennem it-butikker.

»En hel del af vores produkter sælges gennem butikker, hvor de er vant til at sælge dyre varer. På den anden side handler vi også med Bilka,« siger Bent Brixen.
Som forklaring på at Pioneer sælges i de lidt dyrere butikker, nævner Bent Brixen prisen. Det billigste plasma-produkt fra Pioneer koster 29.000 kroner, hvilket klart sorterer en del af kundemassen bort.

Han fortæller at Pioneer ikke er så aktiv i forhold til at søge nye forhandlertyper af samme grund.
»Når vi ikke er i deciderede computerforretninger, er det fordi forretningerne synes vi er for dyre. Det handler også om fokus. Vores produkter kræver at vores samarbejdspartnere kan forklare prisforskellen. Når det er selvvalg uden vejledning, så kniber det mere med at sælge,« siger Bent Brixen.

Pioneer har måske heller ikke gjort nok for at finde forhandlere i it-kanalen, erkender Bent Brixen.

»Men vores fornemmelse er , at computerforhandlerne egentlig ikke er specielt interesserede. Men det er selvfølgelig ikke nok, at håbe på at computerbutikkerne opdager os af sig selv,« siger Brixen.
Han fortæller, at Pioneer - på trods af stor succes med plasma-salget i øjeblikket - faktisk er interesserede i nye dygtige partnere, som kommer fra it-kanalen.






Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere