Da fire kolleger fra den nu hedengangne distributør SMG i 2007 valgte at bryde ud og etablere sin egen distributionsvirksomhed, Fourcom, i Nørresundby, vidste de, at det ville være dyrt at etablere sig i forhandlernes bevidsthed. Og det holdt stik, for i de første atten måneder af sin levetid har Fourcom fået et underskud på en million kroner før skat.
»Vi havde regnet med et minus, for det koster nogle penge at drifte en virksomhed indtil den kommer i gang, selvom vi gerne ville have lukket lidt mere af vores opstartsinvesteringer, men markedet var ikke til det,« siger administrerende direktør Lars Ellitsgaard.
Omsætningen blev på et større tocifret millionbeløb uden at han vil sætte præcise tal på.
Han fortæller, at Fourcom holder fast i den plan, han og de tre andre stiftere siden starten har haft med fokus på SMB-markedet.
»For os er det et mål at blive mere synlige, få et højere branchekendskab og komme tættere på både de enkelte kunder vi har i forvejen og på nye kunder,« siger Lars Ellitsgaard.
Han syntes, at det er en halv succes i sig selv, at de fire stiftere kan holde sammen efter to år i deres fælles virksomhed. Mens andre mennesker ikke ville kunne holde hinanden ud efter to år sammen som ejerledere, syntes Lars Ellitsgaard, at det er flot, at de fire stadig kan få dagligdagen til at hænge sammen og blive enige om, hvilken vej virksomhedens udvikling skal gå.
»Der er en god kemi mellem os som gør, at vi arbejder godt sammen,« siger Lars Ellitsgaard.
2009 bliver et svært år, vurderer Fourcom-direktøren, der dog regner med at han næste år kan præsentere et regnskab med bedre tal. Fourcom »har haft en positiv drift i snart mange måneder« inklusiv renteudgifter, og Lars Ellitsgaard regner med, at distributøren komme ud af 2009 med et plus på bundlinjen.