Forhandlere frygter, at Microsoft vil overse dem, når softwaregiganten åbner shop-inshops hos de store danske detailkæder. Microsoft har allerede høstet erfaringer fra to skandinaviske pilotprojekter i norske Elkjøp/Elgiganten og danske Fona. Nu er flere shop-in-shops på vej.
Webbutikken Coolshop i Nørresundby er en af Danmarks største forhandlere af Microsofts spilkonsol, Xbox. Her vil marketingdirektør Jacob Risgaard opgive at markedsføre spilkonsollen, hvis Microsoft skruer op for deres shop-in-shop-koncept.
»Shop-in-shops hos konkurrenter kan ligne en katastrofe for vores Xbox-salg. Hvis Microsoft ikke vil os, må vi tage konsekvensen og fjerne bannere og promotion,« siger han.
Jacob Risgaard lægger vægt på, at der skal være tryghed i samarbejdet med Microsoft. Han ser det som et tillidsbrud, hvis producenten vælger at give sin loyalitet til udvalgte forhandlere fremfor at behandle alle lige. Når Microsoft knytter tætte bånd til udvalgte butikker, frygter han, at komme bag i køen, hvis der opstår varemangel eller ventetid på reparationer.
»Det kan tænkes, at Microsoft vil prioritere deres egne butikker,« lyder Jacob Risgaards vurdering.
Kædedirektør Peder Hvejsel fra CBC-kæden anklager Microsofts for gå udenom de mindre forhandlere med det nye butikskoncept.
»Microsoft har altid været tro mod kanalen, men det her er en omgåelse,« siger CBC-direktøren.
Microsofts chef for retail, Claus Due, afviser, at producenten bryder med sin partnerstrategi. Han ser i stedet de nye shop-inshops som et markedsføringstiltag, der skal præsentere produkter for forbrugerne.
Læs mere i CRN 5/2009, som netop er udkommet.