(opdateret) »Det er umuligt for os at levere nogen form for værdi i forbindelse med distributionen af Adobes produkter, for fortjenesten er for lille og dermed er agenturet uinteressant.«
Sådan lyder den kontante melding fra Trigonos direktør, Geir Larsen.
At Trigono med fyringen mister en anseelig omsætning bekymrer ham mindre.
»Hvis man omsætter for mange millioner men kun tjener nogle få tusinde kroner på det, kan det jo være lige meget,« siger han.
Trigono, der trådte ind på det danske marked i 2005 gennem opkøbet af Attention Software, fik den skandinaviske kontrakt med Adobe for et år siden i forbindelse med sidstnævntes opkøb af Macromedia. Aftalen udløb pr 1. december, og den var ifølge Geir Larsen så dårlig, at Trigono har valgt ikke at forlænge den.
Den nordiske softwaredistributør er ifølge direktøren i gang med at skille sig ud som value-add distributør snarere end boksflytter.
»Trigono har bevæget sig hen mod repræsentation med markedsføring og distribution for softwareproducenter, som efterspørger vores tjenester for at skabe tydelig merværdi både for forhandlere og brugere. Vores aktiviteter ligger ikke på linje med den strategi som Adobe følger,« siger Geir Larsen.
Ud over Trigono har Adobe i Danmark benyttet sig af Ingram Micro, Tech Data og Norsoft.
Adobes nordiske kanalansvarlige Morten Blixt oplyser, at selskabet ikke agter at erstatte Trigono med en ny distributør.