Navision har set sig sur på en tidligere partner fra USA, der havde snuppet selskabets mexicanske domæne. Nu skal det overdrages til Microsoft-firmaet.
Frederick Haught fra Texas i USA købte i sin tid domænet navision.com.mx. Han var tidligere ejer af et Navision Solution Center ved navn NFS i Houston, og begyndte i 1997 at sælge de danske softwareprodukter i Mellem- og Sydamerika.
Ifølge Frederick Haught udviklede han en spansk-sproget version af Navisions software tilpasset specielt det mexicanske marked.
Ingen gjorde indsigelser
Han påstår ifølge sagsakterne fra FN-organet Wipo, der har behandlet domænesagen, at "i hundredvis" af Navision-folk har haft kendskab til hans brug af domænet uden at gøre indsigelser.
Blandt andre René Stockner - den daværende salgsdirektør og nuværende EMEA-chef i Microsoft Business Solutions - skal have fået en demonstration af hjemmesiden.
NFS lukkede og slukkede i 2000, men Frederick Haught beholdt det mexicanske domæne, fordi han håbede at kunne genoplive salget af Navision-produkter i landet.
Navision - der siden er blevet købt af Microsoft - siger derimod, at en status som Navision Solution Center ikke giver ret til at registrere domænet. Og da domænet i dag peger hen på en tom side, vil potentielle besøgende tro, at det danske selskab slet ikke bliver solgt i Mexico.
Selv om dommerne ikke nødvendigvis mener, at Frederick Haught i sin tid registrerede domænet i ond ånd, bruger han det nu på en måde, der kan skade Navision, og som bryder selskabets varemærke. Derfor skal det overdrages til firmaet i Vedbæk.