En voldsom vækstplan får den danske spiludvikler IO Interactive til at rette kikkertsigtet mod udlandet i jagten på kvalificeret arbejdskraft.
Selskabet, der blandt andet har sællerten Hitman på samvittigheden, vurderer, at det er nødvendigt med op mod 400 nye udviklere i Ungarn for at stå stærkt, når de nye generationer spilkonsoller Playstation III, GameCube II og Xbox II kommer på gaden i 2005.
Derfor har IO Interactive sammen med Industrialiseringsfonden for Central- og Østeuropa, IFØ, oprettet et selskab i Ungarn, der skal fungere som udviklingspark for det danske selskab.
IFØ ejer næsten halvdelen
Til formålet har IO Interactive betalt lige under fem millioner kroner for lidt under halvdelen af selskabet, og IO Interactives økonomidirektør, Morten Borum, forventer, at parken i Ungarn i løbet af få år vil huse dobbelt så mange medarbejdere som kontoret i København.
- De tekniske specifikationer på spil til næste generations spilkonsoller bliver så store, at vi skal vokse massivt for at have kritisk masse. Derfor regner vi med at være omkring 400 udviklere i Ungarn om tre-fire år, siger Morten Borum.
Hit-afhængig udvidelse
Hvis IO Interactive skal kunne betale ekspansionen af egen kasse, skal selskabets kommende to spiludgivelser, Hitman 3 og Freedom, bliver succeser på linie med Hitman 2, der alene fra udgivelsen i oktober 2002 frem til årsskiftet solgte i 1,7 millioner eksemplarer.
- Vi håber at kunne gennemføre vores vækstplan uden ekstern finansiering, men i den forbindelse afhænger meget af, hvordan vore kommende udgivelser bliver modtaget i markedet, lyder Morten Borums vurdering.
IO Interactive A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 97,6 | 28,8 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 44,6 | 1,8 |
Resultat før skat | 39,2 | 0,1 |
Resultat | 30,0 | 0,1 |
Egenkapital | 22,3 | -7,9 |
Antal ansatte | 72 | 50 |
Tilbage til rødderne
Når valget falder på Ungarn, skyldes det ikke kun de økonomiske fordele ved at flytte medarbejderlønninger til et billigere land.
IO Interactive administrerende direktør, Janos Flösser, er født i Ungarn og taler sproget.
Desuden har dele af Østeuropa stor tradition for udvikling af tegnefilm, og ifølge Morten Breum er det kreative talent i Budapest lige så højt som uddannelsesniveauet, der ligger over vesteuropæisk standard.
IO Interactive kom ud af 2002 med en voldsom vækst i både omsætning og overskud.
Fra et overskud i 2001 på 123.000 kroner voksede selskabets overskud til 30 millioner kroner efter skat ud af en omsætning, der er vokset med 239 procent på et år til 97,6 millioner kroner.
Ledelsen betegner resultatet som særdeles tilfredsstillende og væsentligt over det forventede.
Samtidig udvidede selskabet antallet af medarbejdere med knap en tredjedel, så der var 80 på lønningslisten ved udgangen af 2002.