Amerikanske Google har for et ukendt beløb overtaget firmaet Applied Semantics, der udvikler software til online-annoncering.
Det kan lægge pres på Googles konkurrent Overture, der i dag har et samarbejde med Applied Semantic.
Applied, der ligesom Google har hovedsæde i Californien, står blandt andet bag konceptet Adsense, hvor annoncer bliver tilpasset indholdet i for eksempel en nyhedsartikel på en avishjemmeside.
Selskabets patenterede teknologi kan gennemgå en tekst og skelne mellem for eksempel Java-teknologien og kaffen og øen af samme navn.
Google har selv netop lanceret et lignende koncept og leverer også annoncer på sin søgemaskine relateret til søgeord.
Kan ramme Overture
Søgemaskineeksperten Danny Sullivan fra Searchenginewatch.com siger til CNet, at købet sandsynligvis vil føre til, at Applied må droppe sit samarbejde med Overture. Og det vil ramme hårdt, fordi Applied skaffer Overture meget trafik.
Applied bevarer sit kontor i Santa Monica, hvor Google samtidig vil oprette et udviklingscenter. Google har også for nylig etableret et udviklingscenter i New York.
Relevant link