Novo Nordisk IT har overtaget aktiviteterne i webbureauet E-sense med tidligere Mousehouse-chef David Junge i spidsen.
Parterne vil ikke ud med prisen, men Novo Nordisk IT pointerer, at det er købers marked i øjeblikket.
Direktøren for Novo Nordisk IT, Torben Skriver Frandsen, fortæller, at han i den senere tid har fået et hav af henvendelser fra nødlidende webbureauer, der gerne vil ind i varmen hos IT-selskabet med den kernesunde medicinalkoncern i ryggen.
- Men vi har betalt for aktiviteterne i E-sense, understreger Torben Skriver Frandsen.
Barske tider
Sælgeren er aktieselskabet E-sense, der er kontrolleret af David Junge og partneren Shila Boberg Henriksen, som i øvrigt i 1990'erne havde bestyrelsesposter i Novo Nordisk-koncernen.
Reklamemanden Jesper Kunde var også med i E-sense fra begyndelsen, men trak sig sidste år ud ved at sælge sine aktier til Junge og Henriksen.
I det seneste offentliggjorte regnskab, for 2001, fik E-sense et overskud på en million kroner efter en omsætning på 22 millioner kroner. Men egenkapitalen var negativ, og David Junge lægger ikke skjul på, at E-sense op til salget har været trængt.
- Sammenlagt fik vi et underskud i 2002. Markedet stiller større og større krav til den tekniske kunnen. Derfor satte vi os ned sammen med Novo Nordisk IT, som vi i forvejen har projekter sammen med, siger han.
David Junge afviser dog, at selskabet E-sense - som altså nu bliver ribbet for ansatte og aktiviteter - ligefrem skulle være ved at gå helt ned.
- Det kan jeg afkræfte. Selskabet vil køre videre som en tom form for holdingselskab, siger han.
Betalingen for aktiviteterne vil ifølge David Junge være afhængig af, hvordan han og de øvrige flere end 30 medarbejdere klarer sig fremover.
Glæder sig til at få en chef
De overtagne aktiviteter vil køre videre som en division hos Novo Nordisk IT, foreløbig også under navnet E-sense.
Torben Skriver Frandsen håber med købet at få adgang til flere kunder uden for Novo Nordisk-familien. Novo Nordisk IT omsætter i forvejen for omkring 100 millioner kroner alene i webafdelingen, men har hidtil koncentreret sig udelukkende om den tekniske side af kunderelationerne.
David Junge, der i sin tid forlod Mousehouse efter en magtkamp med stifteren, Caroline Søeborg Ohlsen, bliver divisionsdirektør i Novo Nordisk IT. Og han afviser, at der bliver tale om et kortvarigt besøg.
- Nu får jeg for første gang i 13 år en chef, og det bliver sgu' nok meget sjovt, lyder det fra Junge.