Artikel top billede

Vesteuropæisk B2B-salg i kraftigt fald

IDC-tal viser et voldsomt fald i B2B-salget af computer. Succes med minibærbare får Acer til at hale ind på HP?s europæiske markedsandel.

Det europæiske salg af computere faldt voldsomt i årets første tre måneder. Det gik især ud over B2B-markedet i Vesteuropa, hvor antallet af solgte stationære og bærbare ifølge analysefirmaet IDC i første kvartal faldt med 15 procent i Vesteuropa i forhold til samme periode året før.

 
Mens erhvervslivets køb af PC’ere faldt, flokkedes kunderne derimod omkring de helt små bærbare, og salget af de minibærbare steg med 28 procent i forhold til året før. Faldende priser har sat ekstra gang i salget, og ifølge IDC har forhandlerkampagner med gode tilbud og rabatter har stimuleret kunderne til at købe de billige bærbare, der er egnet som førstegangskøb. Salget blev også kraftigt støttet af teleselskaberne, der er sælger flere minibærbare end tidligere.
 
»De minibærbares fremdrift fortsatte uhindret i det første kvartal, med forsendelse af over 2,5 millioner enheder. Mens Acer og Asus fortsætter med at føre på markedet for minibærbare, udnytter mindre leverandører som Samsung de særlige markedsmuligheder til at få bedre fodfæste på det europæiske pc marked og tage andele fra de traditionelle pc-producenter,« siger IDCs EMEA-chef for PC’er, Eszter Morvay.
 
I alt blev der solgt 21,5 millioner computer i Europa, Mellemøsten og Afrika i løbet af årets første tre måneder. Det svarer til et fald på ti procent i forhold til året før.
 
Den indbyrdes placering mellem de største producenter er uændret, mens der er blevet mindre afstand mellem Acer på andenpladsen og HP på førstepladsen. I løbet af kvartalet har Acer vundet fire procent frem på sine små bærbare, mens HP har tabt fem procents terræn på grund af den generelle afmatning i specielt Østeuropa. Den helt store taber var Dell, der havde det særligt svært og solgte 700.000 færre computer end i samme periode året før. Det svarer til et fald på 25 procent og IDC vurderer, at det er afgørende for Dell, at de styrker deres tilstedeværelse i salgskanalen og holder fast i deres konsumentmarked, hvis de vil forbedre deres placering.
 
 
Markedsandele, stationære og bærbare, EMEA

producent

markedsandel

HP 21,5%
Acer 
17,6%
Dell  
9,8%
Toshiba
6,8%
Asus 4,3%
Andre
40,1%

Kilde. IDC, 2009




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere