Det europæiske salg af computere faldt voldsomt i årets første tre måneder. Det gik især ud over B2B-markedet i Vesteuropa, hvor antallet af solgte stationære og bærbare ifølge analysefirmaet IDC i første kvartal faldt med 15 procent i Vesteuropa i forhold til samme periode året før.
Mens erhvervslivets køb af PC’ere faldt, flokkedes kunderne derimod omkring de helt små bærbare, og salget af de minibærbare steg med 28 procent i forhold til året før. Faldende priser har sat ekstra gang i salget, og ifølge IDC har forhandlerkampagner med gode tilbud og rabatter har stimuleret kunderne til at købe de billige bærbare, der er egnet som førstegangskøb. Salget blev også kraftigt støttet af teleselskaberne, der er sælger flere minibærbare end tidligere.
»De minibærbares fremdrift fortsatte uhindret i det første kvartal, med forsendelse af over 2,5 millioner enheder. Mens Acer og Asus fortsætter med at føre på markedet for minibærbare, udnytter mindre leverandører som Samsung de særlige markedsmuligheder til at få bedre fodfæste på det europæiske pc marked og tage andele fra de traditionelle pc-producenter,« siger IDCs EMEA-chef for PC’er, Eszter Morvay.
I alt blev der solgt 21,5 millioner computer i Europa, Mellemøsten og Afrika i løbet af årets første tre måneder. Det svarer til et fald på ti procent i forhold til året før.
Den indbyrdes placering mellem de største producenter er uændret, mens der er blevet mindre afstand mellem Acer på andenpladsen og HP på førstepladsen. I løbet af kvartalet har Acer vundet fire procent frem på sine små bærbare, mens HP har tabt fem procents terræn på grund af den generelle afmatning i specielt Østeuropa. Den helt store taber var Dell, der havde det særligt svært og solgte 700.000 færre computer end i samme periode året før. Det svarer til et fald på 25 procent og IDC vurderer, at det er afgørende for Dell, at de styrker deres tilstedeværelse i salgskanalen og holder fast i deres konsumentmarked, hvis de vil forbedre deres placering.
Markedsandele, stationære og bærbare, EMEA
producent
markedsandel
HP
21,5%
Acer
17,6%
Dell
9,8%
Toshiba
6,8%
Asus
4,3%
Andre
40,1%
Kilde. IDC, 2009
Annonceindlæg fra Trustworks
Beskyt din organisation og styrk jeres cybersikkerhed med NIS2
NIS2 skal forbedre cybersikkerheden i EU ved at stille krav til beskyttelsen af digitale tjenester og produkter, som har samfundsmæssig betydning.
Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.
Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.
På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.