Deltaco kritiseret for kort garanti

Tilbehørsdistributøren Deltaco går imod branchepraksis og sparer hyldegarantien overfor forhandlerne, der mister retten til reklamation i takt med, at varen ligger på lager.

Forhandlere kritiserer Deltaco for at have en urimelig stramme regler for, hvor lang reklamationsperioden er. I modsætning til praksis hos andre distributører, begynder tilbehørdistributørens reklamationsur at tælle nedad i samme øjeblik, varen bliver solgt til forhandleren.

Andre it-distributører giver typisk forhandleren et eller to års garanti eller reklamationsret for det tidspunkt, hvor forhandleren sælger varen slutkunden, og det betyder, at Deltaco-forhandlerne har kortere reklamationsfrist end hos andre distributører, og at de mister retten til at reklamere, hvis varen ligger på hylde i hele reklamationsperioden.

Hos Ultimate Trading, der sælger tilbehør til mobiltelefoner har direktør Jim Jensen tidligere handlet enkelte varer hos Deltaco. Han studsede dengang over den særlige formulering i Deltacos handelsbetingelser. Deltacos tilbyder mængderabat, og det lægger op til, at forhandlerne køber hele kolli af en vare, så de kan ligge på hylden og vente på at blive solgt. Han undrer sig over, at forhandlerne kan blive sorteper, hvis varen har været længe i butikken.

»En vare bør ikke gå i stykker, selv om den ligger på en hylde uden at blive solgt. Hvis vi skulle have handlet meget, ville betingelserne få os til at vælge Deltaco fra,« siger Jim Jensen.

Løber fra ansvar

Direktøren i den forhandlerejede indkøbskæde CBC Peder Hvejsel støtter kritikken og peger på, at det er almindeligt, at distributører giver reklamationsret fra det tidspunkt, hvor slutkunden køber varen. Han efterlyser ansvarlighed fra Deltacos side, så forhandlerne ikke skal stå alene med reklamationsansvaret.

»Det er at efterlade forhandlerne i et vakuum, fordi de så selv hæfter for den sidste tid,« siger Peder Hvejsel.

Deltacos danske administrerende direktør Ronny Enghoff bekræfter, at distributøren har stramme regler for, hvor længe forhandleren kan få garanti, og forsvarer sine stramme regler med praktiske og økonomiske hensyn.

»Deltaco tilbyder ikke "hyldegaranti". Producenterne forlanger oftest en omfattende bevisførelse, på at en vare vitterligt har "ligget på hylde", for at være villige til at erstatte/reparere den udover deres officielle garantiperiode. Vi vælger i stedet at spare på ekstra administration og fokuserer på at sælge vores varer så billigt som muligt,« siger Ronny Enghoff.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere