En IT-virksomhed uden fyringsrunder er efterhånden noget af et særsyn i årene efter IT-festen.
Men sådan har virkeligheden rent faktisk været i CSC, siden det daværende Datacentralen i sommeren 1996 blev opkøbt af den amerikanske CSC-koncern.
Her har trafikken af medarbejdere foregået ind i virksomheden og ikke ud af den.
Ved opkøbet var der 1050 ansatte i CSC Danmark. Nu er der knap 1900, og inden året er omme forventes virksomheden, på grund af nye kontrakter og projekter, at være vokset til over 2000 medarbejdere.
For eksempel er der netop kommet 183 nye folk i kraft af TDC's udlicitering af drift, udvikling og vedligeholdelse af en betydelig del af teleselskabets IT-systemer.
Jobgaranti findes ikke
CSC's statistikker viser, at selskabet på verdensplan i snit fastholder 95 procent af de medarbejdere, der kommer fra virksomheder, der udliciterer til CSC.
- Der findes ingen garantier her i livet, når det drejer sig om jobsikkerhed. Men CSC Danmark har endnu ikke været i en økonomisk situation, der har krævet generelle fyringsrunder, siger Ingelise Bogason, CSC's topchef i Danmark.
I 1997 blev der godt nok fra ledelsens side varslet en fyringsrunde i CSC, som omhandlede 60 stillinger, men ifølge Ingelise Bogason blev den i stor udstrækning afværget med omplacering og frivillig fratrædelse.
Hun er selvsagt glad for at sige goddag i stedet for farvel til ansatte. Og hun tror også, det har en positiv effekt på virksomhedens resultater.
- Jeg tror altid, det er svært at bevare motivationen, gejsten og energien under fyringsrunder. Og det dyk har vi ikke haft. Det giver en meget bedre stemning hos os, at der ikke hersker utryghed. Især i disse år er det jo meget positivt at være på en IT-arbejdsplads, hvor man ikke hele tiden går og er bange for, at der kommer en fyringsrunde, siger Ingelise Bogason.
Dengang i 1992
Medarbejderrepræsentant i CSCs bestyrelse, Lars Lundsgaard, er også godt tilfreds med, at han og kollegerne er gået fri af de fyringsrunder, der har raseret i den øvrige IT-branche.
Med 22 års anciennitet i firmaet har han nemlig været der længe nok til at kunne huske den første og hidtil eneste store fyringsrunde i firmaet, siden det blev stiftet i 1959. Nogle hundrede ansatte i CSC mistede deres job.
- Dengang kom det som et kæmpe kulturchok. Mange syntes, at det var mærkeligt, at staten valgte at fyre folk, når den blot i stedet kunne forvente at skulle betale understøttelse til de fyrede, siger Lars Lundsgaard.
Det tog lang tid for de tilbageblevne at lægge den begivenhed bag sig.
- Der var mange dønninger i organisationen efter den runde, også fordi den foregik temmelig uprofessionelt. Man fik den fornemmelse, at man brugte en arbejdsmangelsituation til at skille sig af med folk, som man måske skulle have skilt sig af med alligevel, fordi de ikke passede deres arbejde, siger Lars Lundsgaard.
Beholder kompetencer i huset
Ingelise Bogason påpeger også, at fyringsrunder går ud over en virksomheds investeringer i uddannelse og kompetenceudvikling af medarbejderne.
- At vi ingen fyringsrunder har haft betyder, at vi er intakte. Vi har ikke skilt os af med hele kompetenceområder, konstaterer Ingelise Bogason.
Når der sker ændringer i markedet, som skaber færre opgaver i en afdeling, har CSC en politik for omplacering, der også er med til at forebygge fyringsrunder.
Lars Lundgaard roser sin arbejdsplads for at tænke langsigtet ved ikke at ty til fyringer blot på grund af lidt træghed i ordrerne. Ledelsens langsigtede handlemåde smitter positivt af på medarbejdernes trofasthed.
- For eksempel havde vi sidste sommer en grotesk situation, hvor dele af organisationen havde rigtig meget overarbejde og andre havde ikke noget lave. Så valgte man at omplacere medarbejdere og havde stor succes med at fordele opgaverne, fortæller Lars Lundsgaard.
Ikke blødsødne
Enkeltstående fyringer har der dog været på CSC, men ikke med årsag i besparelser og nedskæringer.
- Vi forholder os til den enkelte medarbejder løbende. Der kan være nogen, hvor man siger, at man ikke performer, man skal jo levere varen og leve op til kravene. Vi er ikke blødsødne i CSC, understreger den administrerende direktør.
Hun skønner, at omsætningen i personale ligger i omegnen af fire procent, herunder medregnet de tilfælde, hvor ansatte selv siger op eller går på pension.
Ingelise Bogason medgiver, at netop utrygheden på IT-arbejdsmarkedet kan være medvirkende til, at hendes medarbejdere er mere tilbageholdende med jobskift.