Acer har positioneret det amerikanske computer-mærke Gateway til at erobre markedsandele på mellemmarkedet i Europa og Danmark. Men i Danmark kan det blive svært, mener IDC-analytker Anders Elbak.
»Jeg tror ikke specielt meget på dem. De har ingen historie i Danmark og intet brand at bygge på. Selvfølgelig kan de komme ind på markedet og lave priskonkurrence. Men jeg tror ikke, de henter nogen fordel i mærket Gateway,« siger Anders Elbak.
Især tror han ikke meget på, at Gateway vil slå igennem på det mellemmarked, som mærket er positioneret til at gå efter.
»Jeg har svært ved at se, hvordan Gateway skal kunne positionere sig højere end Acer-mærket,« siger Anders Elbak.
Gateways nordiske chef Petter Andersson udnævner selv Lenovo og Fujitsu Simens Computers (snart Fujitsu Technology Solutions), som de nærmeste konkurrenter. Anders Elbak er ikke fuldstændig enig i den betragtning.
»Fujitsu Simens er måske nok den nærmeste konkurrent. Men ikke Lenovo. De sidder stærkt på enterprise. Jeg tror i højere grad at Gateway risikerer at konkurrere med Acer , sådan at der bliver tale om en kannibalisering frem for at multibrand-strategien giver bedre markedsandele samlet set,« siger Anders Elbak.