Det danske webhotel One.com lagrer normalt IP-adresser, når der bliver foretaget ordrer i deres system.
Men netop da der sent onsdag eftermiddag blev anmodet om at få ændret Google.dk's navneserver til One.com - gennem One.com - registrerede webhotellet ikke IP-adressen. Det hævder talsmanden for One.com, Thomas Darré Medard Frederiksen.
”Vi har ikke nogen IP-adresse på en person, som har kunnet stå for det her,” siger Thomas Darré Medard Frederiksen.
Han kan dog afvise, at det er en eksisterende kunde, som gennem One.com har anmodet om at få omdirigeret Google.dk's navneserver, som normalt er Googles egen i USA, til danske One.com.
Det danske webhotel er ikke interesseret i at forfølge sagen yderligere og afviser at svare på, om de eventuelt skulle have udleveret en eventuel IP-adresse til Google, som kan tænkes at være interesseret i at vide, hvem der har spillet dem et puds.
"I denne konkrete sag kan jeg ikke sige noget om, hvad vi har udleveret eller ikke udleveret, men generelt kan jeg sige, at vi ikke udleverer oplysninger om vores kunder," siger Thomas Darré Medard Frederiksen.
One.com oplevede ikke problemer
One.com-talsmanden siger, at webhotellet ikke selv oplevede problemer med de ekstra besøgende, som kom, efter Google ved en fejl onsdag aften accepterede at lede opslag videre til det danske webhotel.
"De landede på en flad html-side, og det er jo ikke noget, som belaster systemerne vildt meget," siger Thomas Darré Medard Frederiksen.
Da webhotellet opdagede fejlen mellem klokken 16.30 og 17.00 i går, sørgede de for at videresende brugerne til Google.com, så de danske Google-brugere ikke gik forgæves til søgegiantens danske side.
Spørgsmålet er så, hvem Google kan takke for den besynderlige misére. For det første har en ekstern partner til søgegiganten, som ifølge Google accepterede omdirigeringen, sikkert fået andet end tak. Men hvem, som anmodede om omdirigeringen hos One.com, er stadig uvist.