Yahoo har fulgt op på sit 2002-overskud med et resultat i årets første kvartal, der klart overgik Wall Streets forventninger. Til gengæld giver Norden fortsat underskud og skiller sig dermed uheldigt ud.
Internetportalen fik globalt et plus på 322 millioner kroner - mere end fire gange så meget som for et år siden. Omsætningen steg samtidig 47 procent til lige under to milliarder kroner.
Yahoos internationale aktiviteter giver nu samlet overskud, fremgår det af regnskabet. Men det gælder fortsat ikke i Norden, hvor presset for at levere sorte tal er større end nogensinde.
- Det er klart, at når du lige pludselig som den eneste i koncernen giver underskud, så er mange øjne rettet mod dig, siger Morten Damgaard, der er administrerende direktør for Yahoo i Norden.
Endnu et år med minus
Yahoo opgiver ikke tal for de enkelte lande, men ifølge Morten Damgaard steg omsætningen kraftigt, mens underskuddet er på vej ned. Sidste år blødte Norden med omkring 20 millioner kroner.
- Vi budgetterer også med underskud for hele 2003, men langt mindre end hos vores kolleger, siger Morten Damgaard.
Han har tidligere sat sin stilling ind på, at Yahoo i Norden går i nul ved indgangen til 2004. For selv om pengene vælter ind i USA, er der grænser for, hvor mange af dem Sunnyvale-folkene har lyst til at sende videre til København.
Yahoo har således løbende finansieret Nordens underskud, senest med en overførsel på godt en million kroner i sidste måned.
Loyale brugere er nøglen
Morten Damgaard er overbevist om, at overskuddet skal hentes hjem gennem brugerbetaling for tjenester, selv om konkurrentens betalings-community "Jubii Nation" blev et fattigt land.
- Jeg tror, at vores loyale brugere langsomt vil betale for ekstra tjenester som for eksempel større email-konti. Det vil gøre os til en rigtigt sund forretning, vurderer Morten Damgaard.
Yahoo går - i modsætning til mange andre - efter de knap så unge brugere, for eksempel med portalens hjemmeside om finansielle nyheder.
Traditionel bannerannoncering er der til gengæld ikke megen fremtid i, mener Morten Damgaard. I hvert fald ikke i Danmark, hvor online-annoncepriserne er de laveste blandt alle Yahoos europæiske markeder.
- Vi kan måske tjene lidt på det i fremtiden, men jeg tør ikke sige, at bunden er nået. Vi har haft fordel af en rig onkel i Amerika, men tilstanden er ikke sund for branchen, siger han.