Den danske leverandør af content management-systemer Web500 står over for et gennembrud.
TDC har valgt Web500 som det produkt, teleselskabet vil satse på, og administrerende direktør Kenneth Hallingskov forventer, at aftalen med TDC vil kaste omkring 50 millioner kroner af sig allerede om få år.
- Jeg er utrolig glad for aftalen med TDC. Vi har ikke tidligere solgt til de små og mellemstore virksomheder, men ordren kan hjælpe os til at få fat i en del af markedet, som vi ellers ikke ville ramme, siger han.
Brandes som TDCs eget
Planen er, at TDC om en måneds tid vil markedsføre en samlet pakke til de små og mellemstore virksomheder, der gerne vil kunne opdatere deres websteder selv, men endnu ikke kender deres fulde behov.
Pakken, der tilbydes i tre størrelser, fra knap 500 til omkring 2500 kroner om måneden, indeholder både domæneregistrering, hosting og internet-programmet fra Web500. TDC sælger produktet under eget navn.
Skalerbarhed afgørende
Indtil videre dækker aftalen salg i Danmark, Polen og Tjekkiet, men hvis Web500 selv vil sælge sine produkter i andre lande, skal TDC informeres og have tilbudt salgstjansen først.
Samme ordning gælder den anden vej, så hvis TDC vil tilbyde produkter, der konkurrerer med Web500, skal Hallingskov høres først.
Hos TDC siger Marc Northern, der er produktchef for CMS-tilbuddet, at skalerbarheden var afgørende for, at valget faldt på Web500.
TDC har brugt omkring halvandet år på at gennemsnuse markedet for den rette leverandør.
- Det er vigtigt for os, at kunderne fremover kan skalere deres CMS-løsning op, og da Web500 har fokus på de meget komplekse systemer, er vi med valget af dem sikre på, at kundens behov kan imødekommes, siger Marc Northern.
Han ønsker ikke at afsløre detaljer omkring aftalen, såsom hvor meget Web500 tjener, hver gang TDC sælger en pakke, men han vurderer, at TDC's omsætning inden fem år vil kaste omkring 50 millioner kroner af sig til Web500.
Fortsat millionunderskud
Web500 har eksisteret i fire år, men det er endnu ikke lykkedes selskabet at skabe overskud. De foreløbige opgørelser for 2002 viser, at selskabets omsætning er vokset fra seks millioner i 2001 til lidt over otte millioner kroner. Underskuddet er ifølge de foreløbige opførelser samtidig faldet fra fire millioner kroner til to.
Markedet for Content Management leverandørerne er meget spredt. I den øverste ende findes komplekse systemer, der koster op mod en halv million kroner.
I midtmarkedet ligger der en håndfuld mellemstore leverandører og kæmper om de mellemstore kunder, mens der er en kæmpe underskov af leverandører, der sælger til de helt små virksomheder.
- Vi tror, at vi ved at gå massivt ind og forklare om fordele ved de forskellige produkter kan være med til at stimulere markedet generelt, så også andre leverandører af content management systemer mærker øget efterspørgsel, siger Marc Northern.
TDC vil tilbyde pakkerne som leje over nettet, så kunderne ikke behøver at installere software lokalt.