Amerikanske Linksys, der sælger netværksprodukter til små firmaer og hjemmebrug, er klar til en europæisk offensiv efter netop at være blevet overtaget af verdens største netværksproducent, Cisco.
Cisco håber med købet at få del i det voksende salg af trådløse netværk til private.
Omvendt skal Ciscos stærke navn løfte Linksys, som dog - i modsætning til ved samtlige andre Cisco-opkøb - får lov til at fortsætte som en selvstændig division.
- Det er strategien indtil videre, fordi vi netop har to forskellige forretningsmodeller med forskellige målgrupper, siger forretningsudviklingschef Robert Auci fra Linksys.
Han har i disse dage skiftet milde Irvine i Californien ud med det forårskolde Norden, hvor han og Linksys er på charmeoffensiv.
Samtidig med Ciscos køb af det privatejede Linksys for 3,5 milliarder kroner i aktier har Linksys åbnet kontor i Stockholm og er klar med en offensiv i de nordiske lande.
Mens Cisco leverer netværksprodukter til store virksomheder og blandt andet internetudbydere, har Linksys fået et solidt greb om billige løsninger til små firmaer og hjemmebrug.
Hård konkurrence i Europa
Linksys har en dominerende position inden for salg af trådløse netværksprodukter til små firmaer på hjemmemarkedet USA, men i Europa har konkurrenter som D-Link et forspring.
Det forspring skal blandt andet Cisco-navnet være med til at indhente. Nogle forhandlere har dog udtrykt bekymring for, om det nye ejerskab vil skubbe priserne på Linksys-produkterne i vejret.
- Vores strategi er - om noget - at få omkostningerne ned. Så de ikke bekymre sig om. Men hvis der sker prisstigninger, vil det være på grund af mere robuste løsninger, siger Robert Auci.
Analytikere har samtidig stillet spørgsmål ved, om kulturforskelle mellem Cisco og Linksys vil forbitre samlivet. Men det tror Robert Auci ikke.
Ciscos førstemand, John Chambers, og Linksys-stifteren Victor Tsao blev hurtigt perlevenner efter at have mødt hinanden. Blandt andet siges de at være lige nærige.
- Der vil altid være en overgangsperiode, men en af grundene til, at Cisco overhovedet købte Linksys, var de ens kulturer, forsikrer Linksys' udsendte.
Cisco skal hjælpe datteren
Linksys bliver i Danmark distribueret af firmaet Noblelink, og det samarbejde vil ifølge Linksys fortsætte og bliver muligvis udvidet.
Selv om Cisco har en organisation på plads herhjemme, vil markedsføringen af Linksys ske selvstændigt. Men der bliver sandsynligvis oprettet en Linksys-afdeling fysisk hos Cisco, og Robert Auci forudser i det hele taget en "kraftig ekspansion" i hele Norden i de kommende måneder.
- Cisco kan hjælpe Linksys verden over, så opkøbet vil helt klart hjælpe vores ekspansion globalt, forklarer han.
Linksys er nemlig "kun" til stede i 44 lande, mens Cisco er ægte global. Til gengæld har Linksys givet overskud i 59 kvartaler i træk.