Forhandlerhuset Atea, der indtil april sidste år var en del af WM-data, har droppet distributionsforretningen og dermed forbedret årets overskud med 50 procent.
Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab for Atea Danmark i 2002.
Atea sælger hardware og software til erhvervskunder, og ser man bort fra den omsætning, der forsvandt med frasalget af Atea Distribution til distributøren Scribona, har Atea formået at fastholde niveauet fra 2001.
- I et marked, der er gået mellem 10 og 20 procent tilbage, er det faktisk lykkedes os at få en vækst i omsætningen på to procent. Det er vi meget godt tilfredse med, og indeværende år tegner til at blive meget bedre, siger Ateas marketingchef Jakob Thye.
Han henviser til, at Atea i sidste kvartal 2002 og første kvartal i år har oplevet en "markant fremgang i antallet af nye kunder".
- Vi håber på at se en vækst i såvel omsætning som overskud på minimum ti procent, og det ser vi allerede de første tegn på, siger Jakob Thye.
Ateas administrerende direktør Frank Mortensen er særdeles godt tilfreds.
- Vi har et markent bedre resultat end alle de konkurrenter, vi normalt sammenligner os med, siger Frank Mortensen med henvisning til Eterra, Topnordic og Websales.
Undgik millionunderskud
Ateas overskud i 2002 landede på 15,9 millioner kroner. Heraf er tre millioner en direkte konsekvens af, at Atea har frasolgt distributionsforretningen.
Atea Danmark A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 1.248,2 | 1.324,4 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 16,7 | 22,3 |
Resultat før skat | 23,4 | 16,6 |
Resultat | 15,7 | 10,9 |
Egenkapital | 138,1 | 138,1 |
Antal ansatte | 134 | 131 |
Dermed undgik Atea at distributionsforretningen trak selskabets resultat ned, hvilket var tilfældet i 2001, hvor selskabet tabte fire millioner kroner på distributionen.
Selskabet har i det forgangne år øget antallet af medarbejdere med beskedne tre, så der nu er 134 ansatte.
Til gengæld er den samlede lønudgift steget med otte millioner kroner, hvilket Jakob Thye forklarer med, at Atea har trukket nogle tunge kompetencer til på lederniveau.
Rasende konkurrenter
Atea sidder tungt på antallet af solgte Microsoft-licenser med en markedsandel på omkring 25 procent.
I forbindelse med den nye licenspolitik fra Microsoft, der sidste år blev mødt af massiv kritik fra forhandleres side verden over, valgte Microsoft at anbefale kunderne at købe hos Atea frem for hos andre forhandlere.
Det vakte harme blandt landets 12.000 registrerende forhandlere, men for Atea lunede det.
- Det var med til at øge vores markedsandel at blive anbefalet som foretrukken partner af Microsoft, vurderer Jakob Thye.
Atea omsatte for 1,25 milliarder kroner i 2002 mod 1,32 milliarder kroner året før. Det gav selskabet et overskud på 15,9 millioner kroner mod 10,9 millioner kroner året før.
Selskabet ejerkreds er ligeligt fordelt mellem WM-data i Sverige og det engelske investeringsselskab 3i Nordic, mens ledelsen i Danmark ejer 2,4 procent.