Berlingske Tidende bygger sin forklaring på dokumenter som avisen har fået aktindsigt i.
Dokumenterne viser, at lukninger af Metroen ofte er sket i forlængelse af, at togleverandøren Ansaldo og dets amerikanske datterselskab Union Signal & Swicth, USS, der står for programmerne, har rodet med softwaren. I alt 37 ændringer har fundet sted siden lanceringen af Metroen for et år siden - og omprogrammeringen har givet store problemer. I en døgnrapport skriver en togleder således:
»22:45 USS er ikke meget for at starte med nyt software i morgen, og samtidig loade ny køreplan. Da de så ikke kan se, hvor evt. fejl stammer fra.«
Tidligere samme aften, den 11. maj, måtte Metroen lukkes ned og erstattes af busser. Problemet skyldtes ifølge Berlingske Tidende problemer i den centrale computer og i det såkaldte ACTY-system - Metroens styre- og sikkerhedssystem.
Metroens driftsdirektør, Per Als, erkender at computeren volder problemer.
»Downloading af nye softwareversioner giver her som andre steder nogle gange anledning til fejlfunktioner,« siger Per Als til avisen.
En engelsk ingeniør, der har tre års erfaring med førerløse tog, mener, at problemerne skyldes manglende erfaring hos amerikanske USS.
»Det er et kompliceret område, og der er kun bygget få førerløse metroer i USA. Der er ikke nødvendigvis et sikkerhedsproblem i København, men der er i alle tilfælde dårlig drift,« siger ingeniøren, der ønsker at være anonym, til avisen.