Kopiprodukter er et tabuemne i kanalen. Meget få ønsker at tale om egne problemer og det kan give branchen et dårligt ry.
»Hvis branchen ikke gør noget, vil den miste anseelse, men producenterne tænker på egne interesser,« mener Ole Eklund, der er formand for distributørudvalget i It-branchen.
»Producenterne ønsker ikke at tale om kopier af egne produkter, fordi det kan skabe usikkerhed om deres produkters kvalitet,« siger Ole Eklund.
Han mener, at en del af løsningen på problemet med kopiprodukter er, at kunderne, både private og erhvervskunder, stiller krav om, at salget går gennem officelle kanaler. Det gør de først, når de opfatter kopiprodukter som et problem, og her trækker producenternes hemmelighedskræmmeri i den forkerte retning. Så længe de ikke vil tale om problemerne, opfatter kunderne ikke kopiprodukter som noget, de skal være på vagt overfor.
At der er lukkethed i branchen blev illustreret, da CRN forsøgte at tale med Cisco om problemerne med kopiprodukter. Svaret var, at det er der kun en person, der har tilladelse til at tale om. Vel at mærke på verdensplan. Efter to uger var der ikke kommet svar på en forespørgsel om et interview.