Hele 95 procent af de returneringer, som elektronik-forhandlerne tager imod, drejer sig om varer, der fungerer præcis, som de skal.
Det viser en ny undersøgelse fra konsulent- og outsourcingfirmaet Accenture.
Det vurderes, at 68 procent af de returnerede produkter fungerer fint, men at de af en eller anden grund ikke lever op til kundernes forventninger.
»Enten har de troet, at varen var defekt, når den ikke var det, eller også har der været en kløft mellem produktet og kundens forventninger,« siger Accentures Terry Steger til PC World.
Undersøgelsen tilskriver, at i 27 procent af tilfældene sker returneringen, fordi kunden har ombestemt sig. Det efterlader blot 5 procent til produkter, der rent faktisk er defekte.
Steger mener, at man vil opleve et fald i antallet af returneringer, hvis forhandlere og producenter gør det lettere at komme i gang med at bruge produkterne samt at finde den rigtige opsætning.
»Jeg tror ikke, at returneringsproblemerne er et resultat af en slap retur-politik hos forhandlerne, eller at kunderne benytter sig af muligheden for at returnere,« siger Steger til PC World.