Danmarks største forhandlerkæde, CBC, fylder 10 år, og selv om branchen som helhed har oplevet store rutschebaneture, så har CBC's rolle været stort set uændret i årenes løb.
Ifølge Peder Hvejsel, der er kædens direktør, skyldes CBC's stabile rolle, at kæden er sammensat af lokale forhandlere, som de mindre erhvervsdrivende i lokalsamfundet, der efterhånden er blevet afhængige af IT, har tillid til. Hvejsels valg af analogi afslører hans fortid i bilbranchen:
»Markedet er ikke så ringe, selv når tiderne ellers er dårlige. Vores kunder køber måske ikke så meget nyt, men de fleste er afhængige af, at deres IT virker. Det er ligesom med biler: I dårlige tider køber man måske ikke en ny bil, men så skal der jo repareres på den gamle, så den kan blive ved med at køre,« fastslår direktøren.
Således er det væsentligste konkurrenceparameter for de fleste CBC-butikker ikke, om de kan gøre det billigere end konkurrenterne. Det er prisforskellene ikke store nok til. Det, der i stedet interesserer kunderne, er, om de ting, der leveres, virker her og nu.
Desuden mener Peder Hvejsel, at butikkernes ejerforhold gør dem mere fleksible. Han påpeger at det er nemmere for en lille forhandler at skille sig af med en medarbejder, hvis det går dårligt end for en stor at skille sig af med 37, og at en lille forhandler ikke ansætter en ny medarbejder, før det er absolut tvingende nødvendigt. Desuden er der ikke så langt fra forretningen til den private pengepung for de mindre forhandlere.
»Hvis det gør ondt i ens egen pengepung, så reagerer man måske lidt hurtigere,« siger Peder Hvejsel, der har været CBC-direktør siden 1996, og ikke har de store udvidelsesplaner for kæden, der i dag tæller 65 forretninger.