I første halvår af 2009 solgte Océ 80 printere på det danske marked – ganske vist til en gennemsnitspris af et par hundrede tusinde. Men alligevel ikke særligt mange. Canon solgte i samme segment, storformatprintere, 1100 printere i samme periode.
»Så jeg tror som sådan ikke, at Canons køb af Océ kommer til at rykke noget på det danske marked,« siger Anders Elbak fra analysevirksomheden IDC.
Han ser snarere Canons køb, som en måde at sikre selskabets egen position på printermarkedet og som et forsøg på, at styrke Canon i nichen.
»Måske kan Océ også komme lidt bredere ud til markedet, hvis de får adgang til Canons kanal,« spekulerer Anders Elbak.
»Men overordnet, så tror jeg ikke at købet skal ses, som et forsøg fra Canons side på, at købe sig til markedsandele. Jeg tror primært det er for at få adgang til teknologi og komplementere salget, at Canon foretager dette træk,« siger Anders Elbak.