Nu får alle, der har en spiludvikler spirende i maven, muligheden for at få udbredt sit arbejde.
Microsoft vil nemlig fordoble spilkataloget til Xbox 360 ved at lade bruger-udviklede spil indgå i sortimentet via Microsofts online service for Xbox-konsollen, kaldet Xbox LIVE. Forventningen er, at det samlede udvalg skal nå 1.000 forskellige spil.
For at kunne byde ind med sit eget spil kræver det, at man benytter Microsofts XNA Game Studio-software, der koster 99 dollars (cirka 500 kroner) om året, eller at man er medlem af XNA Creators Club. Spillenes kvalitet vil blive undersøgt af online-netværket selv.
Flere analytikere mener, at Microsofts initiativ vil give uafhængige spiludviklere bedre mulighed for at komme ind på markedet og slå igennem i branchen.
»Dette gør udviklingen og distributionen af computerspil mere tilgængelig,« siger analytiker Colin Sebastian til The Sydney Morning Herald.
Xbox LIVE har 10 millioner abonnenter, der potentielt kan benytte sig af de bruger-udviklede spil og karaktergive dem.
Microsoft har endnu ikke meldt ud, om download af spillene vil være gratis, eller om udviklerne vil modtage betaling for deres arbejde.