Siden it-boblen sprang i 2001, har BMC - også i Danmark - været igennem en voldsom tilpasning, som blandt andet betød, at antallet af medarbejdere faldt fra cirka 70 til cirka 25 før sommerferien. Siden er man igen begyndt at nyansætte, så der i dag ifølge Kent Højlund er 30 medarbejdere.
»BMC skulle have vendt tingene. Der skulle ske en turnaround. Samtidig skulle vi gå væk fra det produktorienterede salg og over til mere strategisk løsningssalg. Vi skal vide meget mere om kundernes forretning. Det har været den udfordring, jeg har stået overfor,« siger den nye direktør.
På partnersiden skal der ske markante forandringer.
»Vi skal have meget mere partnerfokus. Vi har tidligere haft en primært direkte salgsmodel. Partnermodellen har været der, men vi har ikke eksekveret den. Det skal vi nu,« slår Kent Højlund fast.
Fremover vil BMC have 30 faste kunder direkte - i hovedsagen de allerstørste virksomheder. Resten skal betjenes af partnere, hvor man blandt resellerne finder firmaer som Ementor, Siemens Business Services, Fujitsu Siemens, EDB Gruppen og Syscom.
»Vi skal udbygge disse partneres forretning. Vi har kun haft fokus på de allerstørste virksomhedskunder. Men vi har mindre kunder, og vi kan få endnu mere ud af dem. Der har bare manglet et fokus på dem,« siger han.
Målet er ifølge Kent Højlund at få en fordobling af forretningen »på den korte bane«, som han udtrykker det.
Mere om BMC i næste, trykte udgave af CRN, som udkommer 10. november.