TDC annoncerede tirsdag et prisfald for en halv million af selskabets kunder. Prisfaldet dækker imidlertid over skjulte gebyrer for millioner, vurderer dansk teleanalytiker.
Tirsdag annoncerede TDC, at selskabet nu omlægger priserne for selskabets fastnetkunder, så de fra den 1. oktober slipper 40 kroner billigere om måneden. Samtidig hæves prisen for et traditionelt fastnetabonnement fra 119 til 129 kroner om måneden. TDC hævder, at virkningen af de to ændringer er økonomisk set neutral for selskabet.
TDC har i samme ombæring sænket opkaldsafgiften fra 25 til 22,5 øre, men kunderne skal dog i fremtiden betale denne afgift blot de taster et enkelt ciffer. Og ifølge teleanalytikeren Torbun Rune vil denne nye politik få kasseapparaterne til at ringe i teleselskabet.
»Skønsmæssigt vil 33 procent af alle opkald være forgæves. Jeg vil vurdere, at TDC med denne afgift henter 115 millioner kroner ekstra hjem,« siger Torben Rune til Berlingske Tidende.
Han fremhæver, at TDC med den nye afgift trækker telemarkedet i den forkerte retning, fordi gebyret er med til at undergrave den frie konkurrence.
Kim Frimer fra TDC Totalløsninger holder dog fast i, at regnestykket ikke giver nogen større gevinst for selskabet.
»Vi har netto en indtægt på det her, men den er langt lavere end de 115 millioner kroner om året, Torben Rune når frem til. For hvert tredje opkald på fastnettet er ikke et forgæves opkald,« siger han og anslår, at kun mellem 15 og 17 procent af alle opkald er forgæves.
Samtidig påpeger han, at det rimelige i, at kunderne må til lommerne, selv om de ikke får forbindelse.
»Man belaster vores telenet, uanset om opkaldet besvares eller ej. Ganske som postvæsenet tager penge for at et brev sendes, selv om det måske ikke bliver læst,« siger han.