Et nyt kapitel er på vej i sagen om erstatning til forbrugere, som har købt fjernsyn uden kabel tv-tuner.
For mens flere forbrugere allerede er blevet kompenseret for at have købt fjernsyn, der ikke kan modtage digitalt tv-signal, vil Dansk Erhverv have diskussionen prøvet ved domstolene. Det skriver Børsen.
Sagens handler om, hvorvidt forhandlerne burde have informeret forbrugerne bedre.
Forbrugerklagenævnet har tidligere afgjort, at forbrugerne er berettiget til kompensation fra forhandlerne, hvis fjernsynet på købstidspunktet ikke indeholdt en kabel-tv tuner.
Foruden spørgsmålet om erstatning ønsker Dansk Erhverv også at få afklaret spørgsmålet om den »loyale oplysningspligt«, som ifølge Dansk Erhverv er sat i en helt ny situation med Forbrugerklagenævnets afgørelser.
»Den vender man jo på hovedet, så forhandlerne skal informere om noget, der måske vil ske flere år ud i fremtiden. Man forventer nu, at forhandleren skal fortælle, hvad produktet muligvis ikke vil kunne – i stedet for, hvad det kan,« siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.
Dansk Erhverv er allerede i gang med at få afprøvet en anden afgørelse fra Forbrugerklagenævnet om kompensation til forbrugere. Det drejer sig om sagen om fjernsyn solgt uden MPEG2-modtager. Indtil retten har talt, er 75 klagesager sat på hold.