Kun 40 procent af softwaren til at håndtere virksomhedens drift giver valuta for pengene og indfrier forventningerne.
Det er den hårde dom, som virksomhederne fælder over virksomhedssystemerne på baggrund af deres temmelig bitre erfaringer.
Dommen stammer fra en rapport, som konsulenthuset Accenture har udarbejdet om forventninger til og erfaringer med virksomhedssystemer. Det skriver Computerworld Onlines svenske søstermedie, ComputerSweden.
Det skulle ellers være nyttigt at implementere ERP-, CRM- og andre virksomhedssystemer til at automatisere processer og strømline arbejdsgange.
Virksomhederne i undersøgelsen har haft forventning om afkast på den ofte store investering i at købe deres software og sætte den i drift.
De har håbet, at systemet ville hjælpe dem til at øge deres indtægter, reducere medarbejderstaben, forbedre kundeservicen, få kortere svartider, mere effektiv logistik og mindre lager.
Men realiteterne er ifølge Accentures rapport, at kun en tredjedel af virksomhederne faktisk har formået at øge indtægterne takket være IT-investeringen. 40 procent af dem har haft succes med at spare personale i kraft af IT.
De skuffede forventninger kan dog ikke alene tolkes sådan, at IT-systemerne er for ringe. De skyldes også, at virksomhed simpelthen stiller for høje og urealistiske forventninger til udkommet, vurderer partner i Accenture, Göran Jansson.
Relevant link