CBB Mobil går nu målrettet efter kunder, der bor i områder med mange indvandrere.
Discountselskabets initiativ kommer, efter der har været debat om, at visse teleselskaber diskriminerer kunder i netop de områder.
- Vi har ingen problemer med indvandrere og nydanskere som kunder, og vi vil selvfølgelig gerne have flere, siger Kenny Larsen, salgs- og kundechef i CBB Mobil.
Han erkender dog, at det med CBB Mobils forretningskoncept er skruet sådan sammen, at selskabet aldrig risikerer at tabe penge på eventuelle dårlige betalere. Taletiden betales på forhånd, og når den slipper op, kan kunden ikke ringe længere.
Netop kreditværdigheden har været et af argumenterne i diskussionen om diskrimination af indvandrerkunder.
Foldere i Vollsmose og Gellerup
50.000 engelsksprogede annoncefoldere om CBB Mobils produkter deles ud i boligområder med en høj andel af nydanskere blandt beboere: Vollsmose ved Odense, Gellerupparken ved Århus og på Nørrebro i København.
Næste skridt er foldere, der henvender sig til herboende pakistanere, tyrkere, somaliere og serbokroater på deres modersmål.
CBB's hjemmeside og kundeservice fås nu også i en engelsksproget version. CBB satser desuden på at få opmærksomhed hos målgruppen via annoncer i Indvandrerbladet TAK.
Selskabets salgschef føler trang til at understrege, at initiativet er opstået spontant som en reaktionen på diskussionen og ikke som en smart marketingstrategi eller et mediestunt.
Kenny Larsen oplyser desuden, at selskabet beskæftiger tre andengenerationsindvandrere, og at der i selskabets kundeservice vil blive rekrutteret relevante sprogkyndige afhængig af andelen af fremmedsprogede kunder.
Sagen om konkurrenters påståede diskrimination af kunder med nydanske navne endte dog med at blive dementeret i denne uge, efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen og forlangte klar besked.
TDC har tyrkisk kundeservice
Tilbage i efteråret 2000 blev et andet teleselskab anklaget for at diskriminere kunder med anden etnisk baggrund end dansk.
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination slog fast, at TDC brød loven om forskelsbehandling, fordi selskabet i årene fra 1993 til 2000 automatisk betragtede kunder med udenlandske navne som dårligere betalere end danske kunder.
Derfor fik de fremmedklingende navne tildelt en lavere beløbsgrænse for, hvornår en TDC-medarbejder skulle ringe kunden op og sikre sig, at kunden var klar over forbruget.
Siden da har TDC dog radikalt ændret sin praksis. Selskabet deltager i et EU-projektet EQUAL, der handler om at skabe lige vilkår for alle uanset køn, race eller religion.
Det har blandt andet resulteret i rekrutteringskampagner designet til at tiltrække nydanskere som medarbejdere, således at medarbejdersammensætningen afspejler befolkningssammensætningen.
TDC har eksempelvis ansat tyrkisk talende medarbejdere i selskabets kundeservice.