CBB Mobil går efter indvandrere som kunder

OPDATERET: CBB Mobil deler 50.000 engelsksprogede foldere ud i blandt andet Vollsmose og Gellerup, hvor der bor mange indvandrere. Dem vil discountselskabet vinde som kunder.

CBB Mobil går nu målrettet efter kunder, der bor i områder med mange indvandrere.

Discountselskabets initiativ kommer, efter der har været debat om, at visse teleselskaber diskriminerer kunder i netop de områder.

- Vi har ingen problemer med indvandrere og nydanskere som kunder, og vi vil selvfølgelig gerne have flere, siger Kenny Larsen, salgs- og kundechef i CBB Mobil.

Han erkender dog, at det med CBB Mobils forretningskoncept er skruet sådan sammen, at selskabet aldrig risikerer at tabe penge på eventuelle dårlige betalere. Taletiden betales på forhånd, og når den slipper op, kan kunden ikke ringe længere.

Netop kreditværdigheden har været et af argumenterne i diskussionen om diskrimination af indvandrerkunder.

Foldere i Vollsmose og Gellerup

50.000 engelsksprogede annoncefoldere om CBB Mobils produkter deles ud i boligområder med en høj andel af nydanskere blandt beboere: Vollsmose ved Odense, Gellerupparken ved Århus og på Nørrebro i København.

Næste skridt er foldere, der henvender sig til herboende pakistanere, tyrkere, somaliere og serbokroater på deres modersmål.

CBB's hjemmeside og kundeservice fås nu også i en engelsksproget version. CBB satser desuden på at få opmærksomhed hos målgruppen via annoncer i Indvandrerbladet TAK.

Selskabets salgschef føler trang til at understrege, at initiativet er opstået spontant som en reaktionen på diskussionen og ikke som en smart marketingstrategi eller et mediestunt.

Kenny Larsen oplyser desuden, at selskabet beskæftiger tre andengenerationsindvandrere, og at der i selskabets kundeservice vil blive rekrutteret relevante sprogkyndige afhængig af andelen af fremmedsprogede kunder.

Sagen om konkurrenters påståede diskrimination af kunder med nydanske navne endte dog med at blive dementeret i denne uge, efter at Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen og forlangte klar besked.

TDC har tyrkisk kundeservice

Tilbage i efteråret 2000 blev et andet teleselskab anklaget for at diskriminere kunder med anden etnisk baggrund end dansk.

Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination slog fast, at TDC brød loven om forskelsbehandling, fordi selskabet i årene fra 1993 til 2000 automatisk betragtede kunder med udenlandske navne som dårligere betalere end danske kunder.

Derfor fik de fremmedklingende navne tildelt en lavere beløbsgrænse for, hvornår en TDC-medarbejder skulle ringe kunden op og sikre sig, at kunden var klar over forbruget.

Siden da har TDC dog radikalt ændret sin praksis. Selskabet deltager i et EU-projektet EQUAL, der handler om at skabe lige vilkår for alle uanset køn, race eller religion.

Det har blandt andet resulteret i rekrutteringskampagner designet til at tiltrække nydanskere som medarbejdere, således at medarbejdersammensætningen afspejler befolkningssammensætningen.

TDC har eksempelvis ansat tyrkisk talende medarbejdere i selskabets kundeservice.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere