Epson sælger direkte til slutkunder udenom kanalen. Fra Epsons danske hjemmeside er der link til Epsons dansksprogede webshop, Epson Store, hvor slutkunder kan købe printere, projektorer og blæk direkte hos producenten.
Epsons landechef Karsten Winther indrømmer blankt, at han siden maj har solgt direkte til slutkunderne, men nedtoner konflikten.
Butikken vækker uro hos forhandlere, der frygter, at andre producenter vil gå i Epsons fodspor.
»Jeg håber ikke, at det kommer hos andre printerproducenter,« siger direktør Peter Engsig fra Printerpatroner.dk, der ligesom Epsons butik sælger småprintere og blæk til småprintere.
Han synes ikke, at Epsons onlinebutik er god for hans forretning og ser Epsons tiltag som et problem for forhandlerne.
»Som forhandler er det svært at få en fornuftig forretning, hvis en producent afskærer en fra mersalget på tilbehør,« siger Peter Engsig, der mener, at Epsons engagement i it-kanalen er langt fra at være helhjertet.
Hos Epson forsvarer Karsten Winther sig med, at for mange forhandlere ikke har det fulde Epson-sortiment på hylderne.
»Vi vil stimulere forhandlerne til at have et bredere varelager,« siger Karsten Winther.
Da webshoppen blev lanceret fik han ti henvendelser fra forhandlere, der var utilfredse med, at Epson tog kunder fra dem og Karsten Winther mener selv, at det er et højt tal. Siden lanceringen har han dog hævet priserne på de produkter, som forhandlerne tidligere har klaget over.
Hvis en forhandler stadig føler sig presset, tilbyder Epsonchefen en samtale, for at vejlede om Epsons forhandlerprogram.
»Det må være fordi, han har en forkert lagerprofil, eller han vil have mere, end hvad vi mener, en slutkunde skal betale,« siger Karsten Winther.
Denne artikel stammer fra det trykte CRN.