Markedet for OEM-monitorer er i massiv vækst, siger adskillige branchefolk til CRN. Også mærkevareskærme er der godt salg i. Og til trods for det evige prispres, som hardwareforhandlere altid må forholde sig til, er avancerne generelt hæderlige over hele linjen, lyder det fra CRN's kontakter i branchen.
Blandt de firmaer, der skruer voldsomt op for monitor-satsningen herhjemme, er Asus, der på Cebit høstede en designpris for S201-skærmen. Også det russiske mærke Prestigio kommer med en dansk monitor-satsning, erfarer CRN.
»Det vælter frem med nye OEM mærker, og eksisterende producenter, som hidtil har haft monitorer som et lille sideben, gør nu meget mere ud af det,« siger SHGs Thomas Faldborg, der blandt andet har studeret tendensen på Cebit.
Blandt de nyere B-brands, som gerne vil skrue op for blusset på det danske marked, kan man finde navne som Hanns-G, Iisonic og Mirai.
De etablerede navne på OEM-fronten er også godt kørerende, hævder flere af CRNs kilder. Bostons Blackview-brand, Ingram Micros V7-brand og Contas Iiyama-brand sælges i fin stil, men dog slet ikke i så store mængder som man hos den aktuelle konge på OEM-skærm-markedet, Compudis.
Compudis sidder ifølge flere kilder på halvdelen af monitormarkedet (OEM) selvom man udelukkende sælger skærme som no-name-produkter.
Salgschef i Compudis, Kristian Hasager bekræfter, at der er særdeles god fremgang i salget:
»Jovist rykker skærm-markedet. Vi sælger i gennemsnit 2500 skærme om måneden i Norden. De går gennem den almindelige it-kanal. Det meste salg går til opgraderinger,« siger han.
Hasager mener ikke, at der er sammenhæng mellem i udviklingen på pc-markedet og udviklingen på monitor-markedet. Desuden er der også forskel på avance-niveauerne:
»Jamen avancen er da fornuftig, når man handler med monitors, men det kræver, at man har det rigtige setup. Det har vi, og derfor kan vi dykke en hvilken som helst pris på markedet for billige skærme,« siger salgschefen.
Hos DCS, der både er subdistributør og forhandler, holder direktør Jørgen Peder Pedersen især øje med det tyske monitor-marked.
»Tyskerne opfinder flere nye brands. Det er da rigtigt, at det vælter ind med nye OEM-mærker fra Østen, men det er gammel vin på nye flasker,« siger han.
Læs mere i det trykte CRN, der udkommer i dag.